9.3.17

KHASIAT TEH KUNDUR


Teh Kundur adalah sebahagian daripada bahan dalam rawatan Ayurveda untuk merawat penyakit mental dan juga pelbagai masalah kesihatan yang lain. Ia juga merupakan minuman yang amat popular di China, dengan resipi yang tercatat dalam sejarah farmasi China purba yang ditulis sekitar tahun 250 SM. Minuman ini menjadi sangat popular di kebanyakan negara Asia Timur dan Asia Tenggara.

Masalah Usus
Kaya dengan bahan anti mikrob yang kondusif untuk memerangi patogen yang memudaratkan sistem penghadaman dan mencegah parasit dalam usus dan ulser pada membran perut. Teh ini mengurangkan keberangkalian sembelit dengan membersihkan usus dengan vitamin C dan serat pemakanan. Alkali pada teh ini juga merupakan penyelesaian kepada hyperacidity dengan mengimbangi tahap pH dalam darah.

Masalah Buah Pinggang
Beberapa ujian histopatologi menunjukkan bahawa teh ini mempunyai kemungkinan mengurangkan klorida merkuri yang merangsang kepada masalah buah pinggang. Buah-buahan yang kaya dengan sifat-sifat diuretik kerana kandungan kalium yang membantu melepaskan unsur-unsur yang tidak perlu dan gula yang berlebihan dari badan kita melalui air kencing, sekali gus sangat bermanfaat dalam menjaga kesihatan buah pinggang.

Mengekalkan Berat Badan
Manakala asid malonic hadir dalam Kundur menghalang penukaran gula kepada lemak, saponin menghalang pertambahan lemak. Oleh itu, minuman yang dibuat dari kundur berfungsi sebagai minuman rendah kalori, membantu dalam mengekalkan berat badan anda.


Mengurangkan Stress 
Oleh kerana buah yang diketahui mempunyai sifat-sifat sedatif, minuman ini mungkin bermanfaat untuk memberikan kesan yang menenangkan pada sistem saraf, sekaligus menjadikan ia minuman yang berpotensi untuk melawan penyakit seperti neurosis, kebimbangan, dan paranoia.

Anticoagulant
Kundur dikatakan mempunyai ciri-ciri anticoagulant, yang berkesan dalam mengawal hematuria (darah dalam air kencing), buasir dan pendarahan hidung. 

Anti-Karsinogen
Kandungan Thiamine (Vitamin B1) dan selenium dipercayai berkesan dalam memerangi kanser. Satu kajian terkini menunjukkan bahawa ia mengandungi cucurbitacins yang boleh mengelakkan pertumbuhan sel-sel kanser. Selain itu, kehadiran serat mentah dikatakan merangsang motilitas gastrousus, membantu untuk mengusir karsinogen usus. Kundur yang dijadikan sebagai sebahagian daripada diet harian anda samada dalam bentuk teh atau apa-apa lagi boleh membantu mengurangkan risiko menghidapi kanser.

Tekanan Darah
Kalium yang terdapat dalamnya membantu mengurangkan tahap sodium dan menjaga tahap tekanan darah anda.

Diabetes
Kundur dapat mengawal diabetes kerana ia membantu meningkatkan kolesterol baik dan menurunkan yang buruk. Ia juga merendahkan glukosa plasma dan meningkatkan simpanan glukosa otot ini, Oleh itu, menjadikan kundur sebagai minuman akan memberi manfaat dalam mengawal tahap gula anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...