1.5.14

KHASIAT OAT


Oat selalunya dimakan sebagai bubur, sebagai bahan campuran dalam bijirin sarapan dan makanan yang dibakar menjadi kek oat, biskut oat dan roti oat. Sejak beberapa dekad yang lalu oat telah menjadi " makanan kesihatan" sangat popular. Oat dimuatkan dalam serat diet (yang mengandungi lebih daripada mana-mana bijian yang lain) dan mempunyai pelbagai kolesterol yang sihat.

Kandungan Dalam Oat;

Serat  
Oat kaya dengan jenis tertentu serat dipanggil beta-glucan. Ia adalah sejenis serat yang berfungsi untuk menyerap kolesterol yang tidak baik. Satu cawan oat mengandungi 16.5 gram serat yang secara kasarnya memenuhi separuh keperluan serat daripada yang disyorkan dalam diet harian. 

Mineral
Oat mengandungi mangan, selenium, fosforus, serat, magnesium, dan zink. Oat juga kaya dengan karotenoid, tocols (Vitamin E), flavonoid dan avenanthramides - kelas polifenol.

Kalori
Satu cawan oat mengandungi kira-kira 607 kalori.

Manfaat kesihatan oat
Kajian daripada sebuah agensi Pentadbiran Makanan dan Ubatan di Amerika mendakwa bahawa oat adalah berfungsi sebagai sebahagian daripada makanan yang baik untuk jantung anda kerana ia boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Manfaat kesihatan yang berpotensi oat termasuklah mengurangkan risiko penyakit arteri koronari, menurunkan kadar kolesterol dan mengurangkan risiko seseorang mendapat kanser kolorektal.

Oat boleh mengurangkan risiko penyakit arteri koronari
Satu kajian bertajuk "10 Tahun Oat", yang diterbitkan dalam American Journal of Lifestyle Medicine mendapati bahawa makan makanan yang kaya dengan sumber-sumber serat (oat, oat bran, oat dan tepung) boleh membantu mengurangkan risiko jantung koronari.
Editor jurnal , Dr James M. Rippe , berkata:
"Ini adalah satu kajian yang sangat penting. Ia dikesan dari produk yang berasaskan oat dan menunjukkan pertalian antara pengambilan makanan dan gaya hidup yang lebih sihat. Ia adalah satu tanda aras yang cemerlang. "

Oat membantu mengurangkan risiko kanser kolorektal
Penyelidik di Britain dan Belanda mengumpulkan bukti yang meliputi hampir 2 juta orang untuk menilai sama ada pemakanan serat yang tinggi (terutamanya daripada bijirin penuh dan bijirin seperti oat ) adalah dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah untuk mendapat kanser kolorektal.
Kajian mendapati bahawa bagi setiap 10g tambahan serat dalam diet seseorang akan dapat mengurangkan 10% risiko untuk mendapat kanser kolorektal.

Oat boleh membantu menurunkan tekanan darah 
Satu artikel yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition membuat kesimpulan bahawa diet yang merangkumi banyak  bijirin seperti (oat atau roti mil penuh) adalah berkesan sebagai ubat anti-hipertensi dalam menurunkan tekanan darah.

Risiko dan langkah berjaga-jaga 
Walaupun oat tidak mengandungi gluten, dalam kes-kes yang jarang berlaku oat ditanam bersama gandum dan barli Tanaman ini kadang-kadang boleh mencemarkan oat dengan gluten. Oleh itu, mereka yang mengalami intoleransi dan alahan pada gluten mungkin perlu berhati-hati apabila makan oat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...