11.11.13

KHASIAT JAMBU BATU

                         
Jambu batu adalah rendah kalori dan lemak tetapi mengandungi beberapa vitamin dan mineral yang penting malahan juga terdapat antioksidan polifenolik dan flavonoid iaitu bahan-bahan yang memainkan peranan penting dalam pencegahan kanser, anti -penuaan, imun booster, dan lain-lain

Buah jambu adalah sumber yang sangat kaya dengan serat larut (5.4 g per 100 g buah-buahan, kira-kira 14 % daripada DRA ), yang menjadikan ia julap semulajadi yang baik. Kandungan serat membantu melindungi membran mukus kolon dengan mengurangkan pendedahan kepada toksin serta mengikat bahan kimia penyebab kanser dalam kolon.

Jambu  adalah sumber terbaik antioksidan vitamin -C. 100 g buah-buahan segar menyediakan 228 mg vitamin ini , lebih daripada tiga kali ganda dari (pengambilan harian disyorkan). Kulit tebal luar mengandungi tahap yang sangat tinggi vitamin C daripada pusat pulpa.

Kajian saintifik menunjukkan bahawa penggunaan biasa buah-buahan yang kaya dengan vitamin C membantu tubuh menentang agen berjangkit yang mengumpul kanser dan menyebabkan radikal bebas yang berbahaya dari badan. Selain itu, vitamin amat diperlukan untuk sintesis kolagen dalam badan. Kolagen merupakan protein struktur yang utama dalam tubuh manusia yang diperlukan untuk mengekalkan integriti saluran darah , kulit, organ-organ, dan tulang.

Buah jambu adalah sumber Vitamin -A, dan flavonoid seperti beta -karotena, lycopene, lutein dan cryptoxanthin. Sebatian ini diketahui mempunyai sifat antioksidan dan  penting untuk kesihatan yang optimum. Selain itu, vitamin A juga diperlukan untuk mengekalkan membran mukus yang sihat pada kulit. Pengambilan buah-buahan semulajadi yang kaya dengan karotena dikenali untuk melindungi daripada kanser paru-paru dan rongga mulut.

100 g buah-buahan merah jambu jambu menyediakan 5204 μg lycopene , hampir dua kali ganda jumlah yang dalam tomato. (100 g tomato mengandungi 2.573 μg lycopene ). Kajian menunjukkan bahawa lycopene dalam jambu batu merah jambu mencegah kerosakan kulit daripada sinaran UV dan menawarkan perlindungan dari kanser prostat.

Buah jambu segar adalah sumber yang sangat kaya dengan kalium. Ia mengandungi lebih kalium daripada buah-buahan lain seperti berat badan pisang per berat badan. Potassium merupakan satu komponen penting dalam cecair sel dan badan yang membantu mengawal kadar jantung dan tekanan darah.

Di samping itu, buah-buahan juga merupakan sumber yang sederhana vitamin B -kompleks seperti asid Pantothenic, niasin, vitamin B6 ( pyridoxine ), vitamin E dan K serta mineral seperti magnesium, tembaga, dan mangan. Mangan digunakan oleh badan sebagai faktor bersama bagi enzim antioksida, superoksida dismutase . Tembaga adalah unsur yang amat diperlukan untuk pengeluaran sel-sel darah merah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...