7.11.13

KHASIAT KOPI

                     
Hippocrates pernah berkata,

"Biarkan makanan menjadi ubat kamu dan 
ubat menjadi makanan kamu." 

Hakikatnya kerana begitu popularnya kopi di serata dunia, kopi mungkin adalah sumber antioksida yang paling banyak digunakan dalam dunia ini. Dan yang sedihnya juga, kopi jugalah minuman yang paling banyak tidak digalakkan untuk semua orang terutamanya untuk kanak-kanak. Mari kita lihat apakah rahsia disebalik minuman yang mengasyikkan ini.....

Membantu sistem pembiakan
Kopi adalah minuman yang dapat mengurangkan risiko kanser prostat dan bagi wanita ia dapat mengurangkan risiko kanser endometrium. Satu kajian pada 2011 mendapati bahawa lelaki yang minum enam atau lebih cawan kopi sehari dapat mengurangkan risiko kanser prostat dengan 20 peratus! Satu lagi kajian yang diterbitkan dalam Journal Cancer Epidemiology Biomarkers dan Pencegahan mendapati bahawa wanita yang minum lebih dari empat cawan kopi sehari mempunyai risiko 25 peratus lebih rendah untuk mendapat kanser endometrium.

Mengurangkan risiko diabetes 
Satu kajian 2012 mendapati bahawa sebatian dalam kopi sebenarnya membantu untuk menyekat bahan amiloid polipeptida dalam badan yang boleh menyebabkan kencing manis. Kajian juga menunjukkan bahawa kafein dikaitkan dengan keupayaan menentang risiko diabetes.

Melindungi otak anda.
Peminum kopi lebih mudah terhindar dari demensia dan Alzheimer menurut satu kajian. Satu lagi kajian yang dilakukan ke atas tikus mendapati bahawa bau kopi membantu mengurangkan tekanan yang dikaitkan dengan kehilangan tidur. 

Membantu memulihkan usus.
Jika anda pernah menjalani pembedahan usu dan ingikan pemulihan, amalkan meminum kopi kerana kopi dapat mempercepatkan anda pulih. Satu kajian mendapati bahawa penggunaan kopi membantu mempercepatkan tanda pemulihan ini apabila dibandingkan dengan air.

Baik untuk kulit anda.
Minum kopi boleh membantu anda mencegah kanser kulit! Satu kajian dalam jurnal Penyelidikan Kanser mendapati kafein yang terdapat dalam badan peminum kopi mempunyai daya pencegahan mendapat karsinoma sel basal yang merosakkan kesihatan kulit.

Membantu mengurangkan risiko kanser mulut.
Individu yang minum empat atau lebih cawan kopi sehari mempunyai 50 peratus lebih rendah mendapat kanser mulut.

Menguatkan otot dan DNA anda.
Kafein sebenarnya mempunyai kesan yang sama kepada molekul DNA dalam otot kita seolah-olah kita telah melakukan senaman. Kajian ini melihat khusus pada perubahan DNA otot pada individu yang tidak aktif dan mendapati bahawa kesan positif dari kopi adalah sama dengan kesan-kesan yang diperolehi daripada senaman. Faktor yang paling menarik dalam kajian ini adalah hakikat bahawa perubahan-perubahan positif dapat dilihat dengan cepat.

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...