1.5.14

KHASIAT PERIA


Faedah Pemakanan

Peria pahit sangat rendah kalori tetapi padat dengan nutrien berharga. Ia adalah sumber yang sangat baik vitamin B1, B2, B3, C, magnesium, folat, zink, fosforus, mangan dan mempunyai serat yang tinggi. Ia kaya dengan zat besi, mengandungi dua kali ganda beta-karotena daripada brokoli, dua kali ganda kalsium daripada bayam, dan dua kali ganda kalium dari pisang.

Peria mengandungi unik phyto-constituent yang telah disahkan mempunyai kesan hipoglisemik dipanggil charantin. Terdapat juga satu lagi kompaun seperti insulin dikenali sebagai polipeptida P yang telah dicadangkan sebagai pengganti insulin dalam sesetengah pesakit kencing manis .

Faedah Kesihatan

Rawatan gangguan pada darah 
Jus labu pahit adalah sangat bermanfaat untuk merawat gangguan darah seperti darah bisul dan gatal-gatal disebabkan oleh toxemia . Campurkan 2 auns jus peria segar dengan jus limau . Menghirup perlahan-lahan dengan perut kosong setiap hari antara empat dan enam bulan dan melihat peningkatan dalam keadaan anda.

Taun
Pada peringkat awal taun, mengambil jus dua sudu teh daun peria, campurkan dengan dua sudu teh jus bawang putih dan satu sudu teh jus limau. Menghirup ramuan ini setiap hari sehingga anda sembuh.

Kencing manis
Peria pahit mengandungi sebatian hipoglisemik (insulin tumbuhan) yang sangat berfaedah dalam menurunkan paras gula dalam darah dan air kencing. Jus tembikai pahit telah terbukti meningkatkan toleransi glukosa dengan ketara tanpa meningkatkan tahap insulin dalam darah.

Tenaga
Pengambilan jus peria telah terbukti untuk meningkatkan tenaga dan tahap stamina. Malahan juga ia boleh menjadi penawar kepada kelesuan bagi orang yang tidak dapat tidur dengan selesa, peria menjadi ubat penenang yang mengaktifkan tidur yang berkualiti.

Masalah mata
Kandungan beta-karotena yang tinggi pada peria menjadikannya salah satu daripada  sayuran terbaik yang dapat membantu mengurangkan masalah mata dan meningkatkan penglihatan.

Gout
Jus peria pahit adalah pembersihan hati. Ia membantu membersihkan darah toksik, memperbaiki peredaran darah dan melegakan kesakitan gout.

Mabuk
Peria pahit boleh memberi manfaat dalam rawatan mabuk akibat alkohol. Ia juga membantu membersihkan dan membaiki dan menyuburkan masalah kesihatan hati yang disebabkan oleh pengambilan alkohol. 
!!!(Arak Adalah Haram dan Berbahaya - Hindari Arak)!!!

Penggalak sistem imun
Ini jus pahit juga boleh membantu untuk membina sistem imun dan meningkatkan daya tahan tubuh anda daripada jangkitan.

Buasir
Campurkan tiga sudu teh jus daripada daun peria dengan segelas dadih. Ambil ini setiap pagi sebelum makan selama kira-kira sebulan dan melihat peningkatan kepada keadaan anda. Untuk mempercepatkan penyembuhan, gunakan pes akar tumbuhan peria dan memohon atas buasir.

Psoriasis
Pengambilan jus pahit ini juga telah dikenali untuk memperbaiki keadaan psoriasis dan jangkitan kulat lain seperti cacing dan kaki atlet(kulat pada kaki).

Gangguan pernafasan
Ambil dua auns jus peria segar dan campurkan dengan secawan madu dicairkan dalam air. Minum setiap hari untuk mengurangkan asma, bronkitis dan sakit tekak.

Toxemia
Peria pahit mengandungi ciri-ciri berfaedah yang membersihkan darah daripada toksin. Menghirup dua sudu teh setiap hari jus peria dapat membantu membersihkan hati. Peria juga dapat membantu dalam menghapuskan penyakit kuning atau jaundis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...