6.6.14

KHASIAT MONOSODIUM GLUTAMAT (MSG)


Monosodium glutamat adalah bahan tambahan yang digunakan untuk meningkatkan rasa makanan anda. Ia bahan putih semacam garam sebenarnya adalah natrium L- glutamik asid iaitu asid amino yang berlaku secara semula jadi dalam makanan. MSG semulajadi terdapat banyak sekali pada tomato, cendawan, keju dan pada ubi kayu. Monosodium glutamat menyerupai garam atau gula dan tawar apabila dimakan. Tetapi bila anda menambah monosodium glutamat dalam makanan ia akan memberikan rasa tambahan yang hebat. Ia juga berfaedah kerana dapat mengurangkan jumlah garam yang digunakan dalam masakan.

Rasa hebat
Monosodium glutamat memberikan rasa hidangan menjadi begitu enak. Menurut Majlis Maklumat Makanan Eropah atau EUFIC, ia juga ditambah kepada makanan yang diproses, makanan beku, sup dalam tin, sos salad dan campuran rempah. Tukang masak di seluruh dunia masih menggunakan bahan tambahan makanan ini, menurut satu artikel Mac 2008 yang disiarkan dalam "New York Times. " Ia menambah yang "rasa kelima" untuk makanan yang dipanggil "umami". 

Pengurangan natrium
Monosodium glutamat boleh menggantikan perasa natrium berat lain dalam makanan. MSG mempunyai satu pertiga jumlah natrium. Tukang masak yang menggunakan MSG untuk hidangan boleh mengurangkan jumlah garam sehingga 40 peratus dan hidangan masih rasa hebat.

MSG ialah makanan selamat!!
Monosodium glutamat mempunyai beratus-ratus bukti kajian yang kukuh untuk menyokong bahawa ia selamat dimakan. Menurut  Yayasan Antarabangsa Majlis Maklumat Makanan atau IFICF. Ia adalah dianggap selamat untuk digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan.
IFICF juga menunjukkan bahawa kebanyakan rakyat Amerika mendapatkan lebih banyak glutamat daripada makanan yang mereka makan iaitu mereka memakan kira-kira 11g glutamat semula jadi berbanding 1g glutamat daripada MSG dalam sehari.

Maklumat Lain
Monosodium glutamat terus memberi kontroversi dan dikaitkan dengan kesan sampingan neurologi yang serius dan lain-lain kesan buruk yang tidak diingini. "Sindrom makanan Cina " pertama kali dicatatkan dalam 1968, apabila MSG digunakan dalam makanan Cina di restoran Amerika telah dipersalahkan kerana gejala seperti berpeluh, sakit kepala, gelisah, sakit dada, pening, kebas di muka dan leher dan lesu. MedlinePlus menyatakan bahawa banyak kajian klinikal masih belum mengesahkan bahawa penggunaan monosodium glutamat adalah penyebab kepada gejala-gejala ini. Malahan menurut IFICF, badan kita sebenarnya bertindak balas kepada glutamat dengan cara yang sama tidak kira jika anda mengambil MSG atau makan makanan yang mengandungi glutamat semulajadi seperti cendawan, tomato dan keju.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...