24.1.14

KHASIAT MARJERIN

KHASIAT MARJERIN


KHASIAT MARJERIN

Apabila memilih lemak untuk diet anda, anda perlu memberi perhatian kepada kandungan lemaknya. Mentega (butter) dibuat dari lemak haiwan dan mengandungi jumlah kolesterol dan lemak tepu yang tinggi , manakala marjerin (margerine) dibuat daripada minyak sayuran, menjadikannya bebas kolesterol dan tinggi lemak tak tepu. Walau bagaimanapun, sesetengah marjerin boleh mengandungi jumlah yang tinggi yang tidak sihat , lemak trans tiruan. Sentiasa periksa label untuk mengetahui apa yang anda beli.

Asid Lemak
Walaupun jumlah kalori dan lemak adalah sama antara mentega dan marjerin, kandungan lipid mereka sangat jauh berbeza. Mentega secara semula jadi sangat tinggi tahap kolesterol dan kandungan lemak tepunya , manakala marjerin terdiri daripada 80 peratus daripada lemak poli tak tepu dan lemak asid yang sangat bagus untuk jantung yang sihat . Menurut Jabatan Pertanian, 1 sudu besar. mentega mempunyai kira-kira 100 kalori dan 11.5 g lemak yang 7.3 g lemak tepu dan 3 g adalah monotaktepu asid lemak. Di samping itu, 1 sudu besar. mentega mengandungi 30 mg kolesterol , manakala marjerin mengandungi kolesterol , 2.2 g tepu , 5.5 g monotaktepu dan 3.5 g asid lemak politaktepu

Faedah Kesihatan
Lemak tepu dan kolesterol boleh meningkatkan darah lipoprotein berketumpatan rendah anda, atau LDL , tahap dan meningkatkan risiko penyakit jantung. Asid lemak tak tepu dalam marjerin, membantu menurunkan paras LDL dalam darah anda dengan berkesan. 

Trans Lemak
Marjerin juga boleh mengandungi lemak trans tiruan. Menurut Garis Panduan Pemakanan bagi Amerika 2010, lemak trans tidak penting untuk badan anda , walaupun mereka didapati secara semulajadi dalam beberapa makanan. Lemak trans sintetik yang terdapat dalam marjerin terbentuk semasa pemprosesan dan tidak semula jadi. Pengambilan jenis sama ada lemak trans , semula jadi atau sintetik , secara drastik boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, serangan jantung dan masalah jantung yang lain, termasuk tekanan darah tinggi. Satu sudu besar. marjerin daripada biasa mengandungi sekitar 2 g atau 17 peratus daripada lemak trans. Mentega mengandungi sedikit lemak trans.

Pilihan?

Secara amnya , marjerin adalah pilihan yang lebih baik daripada mentega kerana ia mengandungi tahap yang lebih tinggi lemak tak tepu yang sihat dan tahap yang lebih rendah lemak tepu. Walau bagaimanapun, tidak semua jenis marjerin adalah sama dan ada yang mungkin mengandungi tahap lemak trans yang tinggi . Secara umumnya, lebih keras dan pejal marjerin itu menandakan kandungan lemak transnya adalah tinggi. Adalah lebih elok sekiranya anda membuat kajian dan pilihan sendiri dalam memilih marjerin. Ini kerana pelbagai jenis marjerin yang terdapat dipasaran Malaysia yang mana anda boleh tentukan dan kategorikan marjerin yang selamat dan yang tak selamat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...