8.11.13

KHASIAT KERANG

Kerang yang terdapat di Malaysia adalah spesies kerang yang ada diternak di seluruh dunia. Ia boleh didapati hampir sepanjang tahun dan kerang adalah pilihan makanan laut yang mesra alam.  menurut Monterey Bay Aquarium, kerang kukus adalah pilihan yang berkhasiat untuk makan begitu sahaja atau dimakan bersama salad atau dimasak tumisan berkicap seperti yang biasa kita makan.

Sumber Protein
Satu hidangan 3 auns kerang menyediakan 22 gram protein, atau 44 peratus daripada nilai harian berdasarkan diet 2,000 kalori. Bahagian 3 auns kerang hanya mempunyai 126 kalori dan kurang daripada 2 gram daripada jumlah lemak. Satu hidangan kerang kukus mengandungi 4 gram karbohidrat. Protein tinggi, makanan rendah kalori boleh membantu anda menurunkan berat badan atau mencegah pertambahan berat badan kerana protein membantu anda berasa kenyang lebih lama selepas makan supaya anda makan kurang kalori pada waktu makan seterusnya .

Kaya dengan Mineral dan Vitamin
Dalam hidangan 3- auns , kerang rebus menyediakan 24 miligram zat besi, atau 133 peratus daripada nilai setiap hari. Besi adalah perlu bagi mencegah anemia kekurangan zat besi , dan wanita dan kanak-kanak berisiko untuk pengambilan besi yang tidak mencukupi, menurut Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia. 3 auns kerang dapat menyediakan 18 miligram , atau 30 peratus daripada nilai setiap hari, vitamin C, vitamin antioksidan yang biasa ditemui dalam buah-buahan dan sayur-sayuran , menurut Pusat Maklumat Linus Pauling Institute mikronutrien . Kima juga merupakan sumber yang baik vitamin B-12 , vitamin A , kalsium , selenium dan kalium.

Omega- 3 asid lemak
Kebanyakan kerang mengandungi 117 miligram asid eicosapentaenoic atau EPA, dan 174 miligram asid docosahexaenoic atau DHA. EPA dan DHA Omega-3 asid lemak, yang boleh mengurangkan risiko anda untuk penyakit jantung dengan mengurangkan tahap trigliserida darah anda. Manfaat makan kerang ialah ia dapat meningkatkan kandungan  omega- 3. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...