31.5.15

KHASIAT HONEYDEW

Honeydew mengandungi banyak nutrien penting yang bermanafaat untuk kesihatan anda. Dengan rasanya yang manis, pasti berbaloi untuk menikmati buah yang penuh dengan khasiat ini. Antara manfaat honeydew ialah;

Kolesterol: 
Buah ini mengandungi jumlah yang tinggi serat larut yang membantu mengurangkan tahap kolesterol dalam badan.

Tulang dan Gigi: 
Honeydew kaya dengan kalsium yang bermanfaat untuk tulang dan gigi yang kuat.

Penghidratan: 
Honeydew mengandungi sejumlah besar mineral penting seperti kalium yang membantu mengekalkan paras air dalam badan. Ia terdiri daripada kira-kira 90 peratus air, oleh itu adalah sumber yang baik untuk menghilangkan dahaga dan penghidratan.

Membantu Sistem Penghadaman
Serat tidak larut ialah penting untuk pencernaan. Makan honeydew atau minum jusnya dapat membantu melegakan sembelit dan masalah pencernaan.

Tekanan darah tinggi
Honeydew penting untuk individu yang mengalami tekanan darah tinggi kerana buah ini kaya dengan kalium iaitu mineral penting mengawal garam dalam darah.

Antibodi
Kajian menunjukkan bahawa honeydew mengandungi 34 peratus daripada dos yang diperlukan harian vitamin C yang penting untuk sistem imuniti.

Kehamilan
Wanita mengandung memerlukan lebih banyak nutrien pengambilan semasa mengandung untuk pertumbuhan janin. Nutrien penting bahawa wanita hamil perlu terdapat dalam honeydew.

Kesihatan Kulit 
Selain mengukuhkan sistem imun badan, kandungan vitamin C daripada honeymelon juga membantu dalam meningkatkan tahap kolagen dalam badan. Kolagen adalah sejenis protein yang memainkan peranan penting dalam mengukuhkan saluran darah dan tisu-tisu kulit. Kekurangan kolagen boleh menyebabkan kedutan dan kulit kendur.

Kesihatan mata
Honeydew penuh dengan lutein dan zeaxanthin, dua fitonutrien yang sangat penting untuk kesihatan mata. Mempunyai jumlah yang cukup kompaun ini akan membantu mengurangkan risiko katarak.

Menyeimbang air dalam badan
Seperti tembikai kandungan air yang tinggi dalam buah membantu menyeimbangkan air dalam badan.

Berat Badan
Kandungan air yang tinggi menjadikan ia sangat baik sebagai minuman diuretik yang membantu membersihkan buah pinggang dan menggalakkan membuang air besar untuk usus yang sihat yang membantu penurunan berat badan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...