15.12.13

KHASIAT SAYUR-SAYURAN

KHASIAT SAYUR-SAYURAN


Manfaat Kesihatan Makan Sayur-sayuran

Makan makanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai sebahagian daripada diet yang sihat secara keseluruhan boleh mengurangkan risiko untuk mengelak strok dan mungkin lain-lain penyakit kardiovaskular.

Makan makanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai sebahagian daripada diet yang sihat secara keseluruhan boleh mengurangkan risiko diabetes .

Makan makanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran sebagai sebahagian daripada diet yang sihat secara keseluruhan boleh melindungi terhadap kanser tertentu, seperti mulut , perut dan kanser kolon - rektum.

Diet yang kaya dengan makanan yang mengandungi serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.

Makan buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan kalium sebagai sebahagian daripada diet yang sihat secara keseluruhan boleh mengurangkan risiko batu karang dan boleh membantu untuk mengurangkan kerapuhan tulang.

Makan makanan seperti sayur-sayuran yang rendah kalori mungkin berguna dalam membantu pengambilan kalori yang lebih rendah.
  
Kebanyakan sayur-sayuran secara semula jadi rendah lemak dan kalori. Tiada mempunyai kolesterol. ( Sos atau perisa boleh menambah lemak, kalori, atau kolesterol .)

Khasiat sayuran sangat  kaya dengan kalium , serat, folat (asid folik) , vitamin A, vitamin E dan vitamin C. Diet yang kaya dengan kalium boleh membantu untuk mengekalkan tekanan darah yang sihat. 

Sumber sayur-sayuran kalium termasuk ubi keledek , kentang putih, kacang putih , produk tomato ( paste, sos, dan jus ), sayur-sayuran bit , kacang soya . Serat daripada sayur-sayuran , sebagai sebahagian daripada diet yang sihat secara keseluruhan, membantu mengurangkan paras kolesterol darah dan boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. 

Serat adalah penting untuk fungsi usus yang betul . Ia membantu mengurangkan sembelit dan diverticulosis . Makanan yang mengandungi serat seperti sayur-sayuran membantu memberikan rasa kenyang dengan kurang kalori.

Folat (asid folik) membantu bentuk badan sel-sel darah merah. Wanita hamil dan mereka yang berada di trimester pertama kehamilan perlu mengambil folat yang mencukupi, termasuk asid folik dari makanan yang diperkaya atau makanan tambahan. Ini akan mengurangkan risiko kecacatan saraf tiub, spina bifida dan anencephaly semasa perkembangan janin.

Vitamin A menyimpan mata dan kulit yang sihat dan membantu untuk melindungi daripada jangkitan.

Vitamin E membantu melindungi vitamin A dan asid lemak daripada pengoksidaan sel.

Vitamin C membantu menyembuhkan luka dan mengekalkan gigi dan gusi yang sihat. Vitamin C membantu dalam penyerapan zat besi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...