21.5.14

KHASIAT LABU KUNING



Labu mempunyai pelbagai bentuk, saiz dan warna. Labu gergasi biasanya boleh mencapai seberat 4 hingga 6 kg. Labu terbesar mampu mencapai berat lebih daripada 25 kg. Labu emas lebih kecil dan mempunyai isi yang manis berkrim dan isinya berwarna jingga.

Manfaat Labu
Ia adalah salah satu daripada sayur-sayuran yang mempunyai nilai kalori yang sangat rendah. 100g labu hanya mempunyai nilai 26 kalori dan tidak mengandungi lemak tepu atau kolesterol. Walau bagaimanapun ia kaya dengan serat pemakanan, anti-oksida, mineral dan vitamin. Labu adalah salah satu makanan yang disyorkan oleh pakar pemakanan untuk mengawal kolesterol dan untuk tujuan pengurangan berat badan .

Labu sangat banyak kandungan vitamin antioksida seperti vitamin A, vitamin C dan vitamin E.

Dengan 7384 mg setiap 100g, ia adalah salah satu daripada sayur-sayuran dalam keluarga Cucurbitaceae yang menampilkan tahap vitamin A yang tertinggi. Kandungan ini boleh menyediakan kira-kira 246 % daripada keperluan vitamin badan anda. 
Vitamin A adalah antioksida semulajadi yang kuat dan diperlukan oleh badan untuk penjagaan kulit dan mukus membran. Ia juga merupakan vitamin yang penting untuk penglihatan visual yang baik. Kajian penyelidikan menunjukkan bahawa makanan semula jadi yang kaya dengan vitamin A membantu badan melindungi dari kanser paru-paru dan kanser rongga mulut .

Ia juga merupakan sumber yang sangat baik banyak polifenolik sebatian flavonoid semulajadi seperti α, karotin ß, cryptoxanthin, Lutein dan Zeaxanthin. Karotin menukar menjadi vitamin A di dalam badan.

Zeaxanthin adalah antioksidan semulajadi yang dapat menapis sinar UV (ultra- violet) yang menyebabkan lutea makula pada retina mata. Oleh itu ia membantu melindungi daripada "penyakit makular berkaitan dengan usia " (ARMD) pada warga tua .

Labu adalah sumber vitamin yang baik daripada kumpulan B kompleks seperti folates, niasin, vitamin B-6 ( pyridoxine ), thiamin dan asid Pantothenic.

Ia juga merupakan sumber yang kaya dengan mineral seperti tembaga, kalsium, kalium dan fosforus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...