2.4.14

KHASIAT LOBAK PUTIH



Lobak putih! Sedap ke? Pernah tak makan? Apakah khasiat yang terkandung dalam makanan ini......

Mengurangkan risiko kanser
Kanser adalah penyakit yang sangat ditakuti, tetapi malangnya ia tidak begitu luar biasa pada hari ini. Lobak mengandungi fitokimia yang mempunyai ciri-ciri anti-karsinogenik. Selain itu juga mempunyai vitamin C yang membantu menjaga tubuh dan sel-sel yang sentiasa sihat, sekali gus mencegah pertumbuhan sel-sel kanser.

Memastikan tekanan darah anda normal dan stabil
Lobak mempunyai ciri-ciri anti-hipertensi yang membantu dalam mengawal tekanan darah tinggi. Juga mengandungi kalium iaitu sangat membantu dalam menangani kesan buruk akibat tekanan darah yang tinggi akibat pengambilan sodium(garam) yang berlebihan.

Baik untuk pesakit kencing manis
Insulin ialah suatu hormon yang dirembeskan oleh pankreas yang bertanggungjawab dalam penyerapan glukosa. Pesakit kencing manis sama ada yang tidak dapat menyerap insulin badan mereka atau yang tidak dapat menghasilkan insulin sama sekali. Oleh kerana itu, mereka tidak boleh makan makanan bergula atau berkanji. Tinggi serat dan dengan indeks glycemic yang rendah, pesakit diabetes boleh menikmati lobak kerana ia tidak menyebabkan tahap gula dalam darah meningkat.

Melawan demam dan batuk
Jika anda terdedah kepada batuk berterusan dan demam sejuk, ia mungkin idea yang baik untuk memasukkan lobak dalam diet anda. Lobak putih mempunyai ciri-ciri anti-kongestif yang membantu dalam merembes mukus pada tekak anda. Selain itu, lobak juga meningkatkan daya imuniti anda yang berguna untuk melawan jangkitan yang membawa kepada demam dan batuk.

Membantu anda pulih dari penyakit kuning (Jaundis)
Lobak adalah anti-toksin yang sangat kuat untuk menghapuskan toksin. Ini membantu memelihara fungsi sistem hati dan perut anda dalam keadaan bebas kuman. Apa yang membuatkan lobak berkesan dalam mengawal penyakit kuning ialah ia membantu mengawal jumlah bilirubin dalam darah dan meningkatkan bekalan oksigen dalam badan. Ini membantu mencegah kemusnahan sel-sel darah merah yang disebabkan oleh penyakit kuning .

Melawan sembelit
Lobak mempunyai kandungan serat yang tinggi yang membantu meloloskan makanan yang terperangkap di dalam kolon anda. Selain itu, ia membantu memudahkan rembesan hempedu yang sekali lagi adalah baik untuk sistem penghadaman anda.

Membantu menurunkan berat badan
Lobak amat rendah kalori dan sangat tinggi kandungan serat. Dengan hidangan 100g tunggal yang mengandungi hanya 16 kalori , lobak boleh menjadi sebahagian daripada mana-mana diet untuk menurunkan berat badan.

Melegakan sengatan gigitan serangga
Lobak mempunyai ciri-ciri anti-priuritic yang menjadikannya penawar berkesan untuk gigitan serangga. Jus lobak juga boleh digunakan untuk meredakan keradangan, mengurangkan kesakitan dan melegakan kawasan yang digigit . 

Memastikan anda lebih muda
Mengandungi vitamin C dan antioksidan, lobak boleh dimakan untuk mengelakkan kulit anda daripada kerosakan akibat radikal bebas. Anda juga boleh memblenderkan lobak putih dan menampalkannya pada kulit anda agar kulit menjadi lebih segar dan tegang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...