14.11.13

KHASIAT MINYAK SAWIT



Hari ini, minyak sawit digunakan secara meluas dan diiktiraf serta diakui sebagai minyak sayuran serba boleh dan berkhasiat, bebas kolesterol dan kaya dengan vitamin dan antioksidan.

KOLESTEROL BAIK
Kajian menunjukkan bahawa minyak sawit merah yang boleh mengembalikan pengerasan arteri dengan membuang plak. Ia juga boleh mengurangkan kolesterol dan menguatkan jantung. Asid lemak minyak sawit tepu adalah palmitik ( 44 peratus) dan stearik (5 peratus) asid yang tidak muncul untuk meningkatkan kolesterol darah di dalam orang-orang dengan paras kolesterol yang normal. Malahan bahawa penggunaan minyak sawit dapat mengurangkan kolesterol darah berbanding dengan sumber-sumber tradisional lain lemak tepu seperti minyak kelapa , tenusu dan haiwan lemak.

Satu lagi faedah untuk menggunakan minyak buah kelapa adalah jangka hayat lebih lama disebabkan oleh :
i ) Kehadiran antioksidan semulajadi .
ii) nisbah seimbang asid lemak tepu dan tak tepu .
iii) kandungan yang rendah asid lemak yang tidak stabil (asid linoleik).

Sebagai perbandingan , minyak politaktepu mesti hidrogenasi dan diperkuatkan dengan antioksida sintetik untuk meningkatkan kestabilannya dan dengan itu memanjangkan jangka hayat .

KAYA ANTIOKSIDAN
Selain baik untuk kolesterol, minyak sawit adalah minyak berkhasiat kerana ia kaya dengan antioksidan yang kuat. Penting untuk fungsi harian badan , antioksida melindungi tubuh daripada radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser dan penyakit kronik.

Minyak sawit semula jadi berwarna terang oren mengandungi beta- karotena yang sangat tinggi yang juga sumber semula jadi vitamin A, komponen yang sama yang memberikan lobak warna terang oren.
Sumber beta karotena , minyak sawit juga mengandungi vitamin E terdiri tokoferol dan tokotrienol . Tokotrienol adalah sebahagian daripada vitamin E dan dikenali untuk antioksidan yang kuat dan bersifat anti kanser. Minyak buah kelapa mengandungi 46 peratus gamma tocotrienol .

Menurut kajian baru-baru ini oleh Profesor KK Carroll dari Pusat untuk Pemakanan Manusia di University of Western Ontario dan David Kritchevsky Institut Wistar , yang tokotrienol dalam minyak sawit adalah agen anti -kanser yang berkesan dan memberikan justifikasi yang mencukupi untuk ujian klinikal pada pesakit kanser manusia .

LEMAK
Sebenarnya, lemak adalah penting untuk pemakanan kita seharian. Lemak adalah sumber tenaga yang membolehkan fungsi yang sepatutnya sel-sel dan sistem saraf. Ia juga diperlukan untuk penyerapan yang sepatutnya vitamin A, D , E dan K.

Sawit adalah bukan Lemak Trans 
Lemak trans adalah lemak hydrogenated dicipta semasa proses penghidrogenan yang menukarkan minyak sayur-sayuran cecair ke pepejal lemak . Tidak seperti lemak pemakanan , lemak trans tidak penting dan tidak menggalakkan kesihatan yang baik. Pengambilan lemak trans meningkatkan risiko penyakit jantung dengan meningkatkan tahap 'buruk' kolesterol LDL dan mengurangkan tahap 'baik' HDL kolesterol. Trans lemak dari minyak separa hidrogenasi lebih berbahaya daripada  minyak semulajadi

Lemak tepu
Lemak tak tepu dibahagikan kepada lemak monotaktepu dan lemak politaktepu. Tidak seperti lemak trans, kedua-dua jenis lemak yang dianggap sebagai mempunyai kesan yang baik terhadap tahap kolesterol. Lemak monotaktepu membantu kolesterol LDL yang lebih rendah di samping meningkatkan kolesterol HDL. Walaupun lemak monotaktepu lebih digemari berbanding lemak politaktepu , kedua adalah sumber yang baik omega -3 asid lemak yang kebanyakannya ditemui dalam ikan air sejuk , kacang , minyak dan benih dan juga dalam sayur-sayuran berdaun gelap , minyak flaxseed dan beberapa minyak sayuran. Omega- 3 atau asid lemak boleh mencegah tekanan darah rendah, memerangi LDL kolesterol, melawan keradangan dan melindungi sistem otak dan saraf .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...