9.11.13

KHASIAT CILI

Cili adalah sumber vitamin A, B, C dan E yang banyak. Cili juga kaya dengan mineral seperti molibdenum, mangan, folat, kalium, thiamin, dan tembaga. Cili mengandungi tujuh kali lebih banyak vitamin C daripada oren.

Sejak diperkenalkan di India pada tahun 1498, cili telah dimasukkan ke dalam ubat-ubatan Ayurveda dan digunakan sebagai tonik untuk menghindari pelbagai penyakit. Cili baik untuk menguruskan badan kerana ia membakar kalori dengan mudah. Cili merangsang selera makan, membantu untuk membersihkan paru-paru, dan merangsang sistem pencernaan.

Cili mempunyai vitamin C dan Vitamin A yang mengandungi beta-karotenoid yang antioksidan yang kuat. Antioksidan memusnahkan radikal bebas dalam badan. Biasanya, radikal bebas boleh bergerak di dalam badan dan menyebabkan jumlah kerosakan yang besar kepada sel-sel. Radikal bebas boleh merosakkan saraf dan saluran darah di dalam badan yang boleh mengakibatkan juga gejala kencing manis.

Sekarang antioksidan dalam cili menghapuskan radikal bebas yang boleh membina kolesterol menyebabkan penyakit jantung seperti aterosklerosis.

Cili mempunyai antioksidan yang boleh memusnahkan kolesterol yang boleh menyebabkan penyakit aterosklerosis dan penyakit jantung yang lain. Penyakit lain seperti katarak dan artritis seperti osteoartritis dan artritis reumatoid. Ia juga mengembangkan saluran udara paru-paru yang mengurangkan asma dan semput.

Detoxicants (menyingkir racun dalam badan): cili bertindak sebagai detoxifiers kerana tindakannya yang membuang bahan buangan dari badan kita dan meningkatkan bekalan nutrien kepada tisu. Ia juga bertindak sebagai detoxicants gastrousus membantu dalam pencernaan makanan.

Painkiller: cili merangsang pelepasan endorfin yang bertindak sebagai penghilang kesakitan semula jadi . Ia melegakan kesakitan yang disebabkan oleh kayap ( herpes zoster ), radang kandung lendir, neuropati diabetes dan kekejangan otot di bahu dan kaki. Ia juga membantu dalam melegakan sakit artritis di kaki.

Antibiotik : cili membawa darah segar ke tapak jangkitan. Darah segar melawan jangkitan. Sel-sel darah putih dan leukosit hadir untuk memusnahkan darah segar yang mengandungi bekteria dan virus.

Otak: Capsaicin merangsang otak untuk mengeluarkan endorphin dan memberikan rasa keseronokan apabila dimakan. Ini adalah sebab orang mendapat ketagih kepada cili.

Kanser: Ia telah menyatakan bahawa vitamin C, asid beta- karotena dan asid folik terdapat dalam cili dapat mengurangkan risiko kanser kolon. Cili seperti lada merah mempunyai lycopene cartonoid yang bertindak menghalang penyakit kanser.

Serangan Jantung: cili mempunyai vitamin B6 dan asid folik. Vitamin B mengurangkan tahap homocysteine ​​yang tinggi. Paras homosistein yang tinggi telah ditunjukkan untuk menyebabkan kerosakan kepada saluran darah dan dikaitkan dengan risiko yang sangat meningkat daripada serangan jantung dan strok. Ia juga menukarkan homocysteine ​​kepada molekul lain yang memberi manfaat kepada tahap kolesterol.

Penyakit paru-paru : cili memberikan kelegaan daripada hidung tersumbat dengan meningkatkan metabolisme. Ia juga mengembangkan saluran udara paru-paru yang mengurangkan asma dan semput. Ia melegakan kesesakan kronik pada orang yang peminum berat.

Asap rokok mengandungi benzopyrene yang memusnahkan vitamin A di dalam badan. Vitamin A terdapat dalam cili mengurangkan keradangan paru-paru dan emphysema disebabkan oleh rokok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...