3.2.14

KHASIAT SANTAN




Santan
Kelapa dan santan secara tradisinya selalunya mendapat satu tanggapan yang buruk kerana kandungan tahap lemak tepunya yang agak tinggi. Walau bagaimanapun, penduduk pulau di seluruh dunia telah menggunakan makanan bersumberkan kelapa dari isi kelapa, santan kelapa dan minyak kelapa dalam hampir kesemua masakan mereka dan terbukti sebagai sumber makanan yang berupaya mencegah penyakit. Tambahan pula, asid lemak yang unik dalam santan kelapa boleh membantu proses penurunan berat badan, dapat meningkatkan fungsi sistem imun badan , mengurangkan risiko penyakit jantung dan memperbaiki kulit dan kesihatan rambut.

Menurunkan berat badan
Penyelidikan baru telah mendedahkan bahawa diet yang tidak cukup sumber lemak sebenarnya boleh meransang pertambahan lemak badan. Menurut Bruce Fife, ND dalam artikelnya " Lemak Yang Boleh Buat Anda Kurus, " iaitu lemak yang terkandung dalam santan kelapa boleh membuat badan lebih sihat kerana kandungan zat seperti trigliserida dalam santan, trigliserida ini meransang otak anda agar badan anda merasa cukup sumber makanan dan berupaya mengawal selera makan.
Lemak dalam susu kelapa boleh meningkatkan metabolisme dan mungkin meningkatkan penurunan berat badan pada diet berkalori dapat dikurangkan .

Sistem Imun 
Santan mengandungi asid laurik , lipid antimikrob dan asid capric , yang mempunyai ciri-ciri anti-bakteria, anti-kulat dan anti-virus . Badan menukarkan asid laurik menjadi monolaurin , yang mungkin melawan virus dan bakteria yang menyebabkan herpes , influenza dan juga HIV. Menurut kajian yang diketuai oleh Dr Gilda Sapphire Erguiza , sebuah pulmonologist pediatrik di Pusat Perubatan Kanak-kanak Filipina di Quezon City, kanak-kanak dengan radang paru-paru telah dirawat dengan antibiotik dan minyak kelapa lebih berupaya sembuh berbanding kanak-kanak yang mengambil antibiotik sahaja.

Penyakit Jantung
Rantaian sederhana dalam asid lemak tepu yang terdapat dalam kandungan santan juga boleh meningkatkan kesihatan jantung. Satu kajian di "Asia Pasifik Jurnal Pemakanan Klinikal" menunjukkan bahawa wanita Filipina yang makan minyak kelapa lebih mempunyai profil lipid darah sihat, penentu utama penyakit jantung. Asid lemak rantaian sederhana santan juga boleh membunuh tiga jenis utama organisma atherogenic - bakteria yang menyebabkan pembentukan plak dalam arteri - yang boleh membawa kepada penyakit jantung.

Kulit dan rambut yang sihat 
Santan adalah sangat berkhasiat apabila dimakan, dan nutrien ini boleh membantu menguatkan dan menjaga keadaan kulit dan rambut dengan berkesan. Asid lemak santan adalah antiseptik semula jadi dan boleh membantu merawat kelemumur , jangkitan kulit , luka dan kekeringan , kulit gatal. Tambahan pula, kandungan asid lemak yang tinggi dalam susu kelapa berfungsi sebagai pelembap semula jadi untuk kulit yang sihat dan boleh membantu membaiki kedut dan menahan kekenduran dalam proses penuaan kulit. Ingin awet muda? ambillah santan dalam diet makanan anda samada masakan lemak bersantan (masak lemak, laksa, masakan kari) atau minuman bersantan (cendol, aiskrim santan dan sebagainya).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...