10.5.15

KHASIAT LADA PUTIH


Lada putih mempunyai rasa yang lebih tajam dan lebih pedas berbanding lada hitam. Walau bagaimanapun lada putih adalah kurang kompleks dan mempunyai aroma rasa yang kurang berbanding lada hitam. Lada yang berkualiti tinggi mempunyai lebih banyak aroma rempah. 

Lada putih mempunyai rasa yang lebih segar dan tidak pahit berbanding lada hitam akan tetapi lada putih mudah basi lebih cepat daripada lada hitam. Lada hitam adalah lebih popular dalam masakan barat untuk mewujudkan rasa tertentu. 

Di samping itu, chef suka menggunakan lada putih dalam masakan berwarna ringan seperti kentang lecek dan putih. Lada hitam juga biasa dalam masakan Asia terutamanya dalam sup, hidangan pelbagai jenis daging.

Salah satu manfaat lada hitam dan  lada putih adalah amat membantu sistem penghadaman. Menurut saintis, apabila makan lada, tunas rasa akan menghantar isyarat ke perut untuk meningkatkan asid hidroklorik supaya anda boleh mencerna makanan dengan mudah.

Selain itu, lada juga berfungsi sebagai detox badan anda untuk mengurangkan kesakitan perut dan mencegah pengumpulan gas di dalam usus.

Bagi mereka yang mempunyai anoreksia ringan, rempah ini boleh membantu untuk merangsang selera mereka dan meningkatkan selera makan mereka.
Jadi, nikmati semua hidangan yang termasuk lada!

Jika anda mengalami kesukaran bernafas, ambil lada setiap hari dengan meminum teh pudina yang dicampur dengan sedikit lada. Minuman ini akan membantu anda menghilangkan kesesakan pernafasan anda.

Lada putih membantu untuk menghentikan pendarahan pada luka-luka kecil. Selain itu, dengan ciri-ciri anti-bakteria dalam lada ia juga membantu untuk membunuh kuman dan juga merangsang penyembuhan dengan berkesan.

Menurut kajian dari Universiti Michigan, lada mungkin membantu melawan kanser kulit dan kanser payudara. Para saintis dalam kajian ini menjelaskan bahawa lada dan kunyit adalah agen anti kanser.

Lada dikenali sebagai decongestant semula jadi yang membantu merengsa membran mukus iaitu menghasilkan mukus berair dan memberikan anda hidung berair untuk membersihkan rongga hidung. 

Komponen anti-bakteria dalam lada juga membantu merawat gangguan pernafasan dan menghapuskan radikal bebas yang menyebabkan kanser.


  • Lada digunakan untuk mengubati beberapa penyakit yang disebabkan oleh bakteria seperti e coli, cirit-birit dan sembelit.
  • Lada Membantu Meningkatkan Metabolisme Dan Kurangkan Lemak
  • Banyak kajian saintifik telah menunjukkan bahawa lada adalah bermanfaat dalam meningkatkan dan mengelakkan masalah gigi seperti pereputan gigi dan melegakan sakit gigi dengan cepat.
  • Lada berguna dalam mengurangkan kemurungan, meningkatkan keupayaan kognitif dan sistem saraf yang lebih baik daripada ubat-ubatan
  • Lada dapat meningkatkan kesihatan kulit, rempah ini juga memberi manfaat kepada anda untuk mendapat rambut yang cantik.
  • Memusnahkan kelumumur pada rambut anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...