12.11.13

KHASIAT JAGUNG


Sumber yang kaya dengan kalori :
Jagung adalah sumber yang kaya dengan kalori dan adalah antara tanaman yang paling banyak dimakan oleh penduduk dunia. Kandungan kalori jagung adalah 342 kalori per 100 gram, yang merupakan antara yang tertinggi untuk makanan bijirin. Ia adalah mengapa jagung sering merupakan penyumbang kepada berat badan yang cepat, kandungan kalorinya yang tinggi menjadikan ia penting untuk keperluan hidup penduduk di berpuluh-puluh negara-negara yang berasaskan pertanian .

Mengurangkan risiko buasir dan kanser kolorektal :
Kandungan serat satu cawan jagung ialah berjumlah 18.4% daripada jumlah harian yang disyorkan . Ini membantu dalam mengurangkan masalah penghadaman seperti sembelit dan buasir , serta mengurangkan risiko kanser kolon kerana jagung menjadi gandum . Serat telah lama diketengahkan sebagai satu cara untuk mengurangkan risiko kolon, tetapi data tidak mencukupi dan bercanggah wujud hubungan serat dengan mencegah kanser, walaupun penggunaan gandum , pada keseluruhannya , telah terbukti dapat mengurangkan risiko itu. Serat membantu pergerakan makanan dalam usus , yang merangsang pergerakan peristalsis dan juga merangsang pengeluaran jus gastrik dan hempedu. Ia juga boleh melembutkan najis, yang boleh memperlahankan mengurangkan peluang Sindrom Usus Rengsa (IBS ) dan cirit-birit.

Sumber yang kaya dengan vitamin:
Jagung kaya dengan vitamin B, terutamanya Thiamin dan Niacin. Thiamin adalah penting untuk mengekalkan kesihatan saraf dan fungsi kecerdasan otak. Kekurangan Niacin membawa kepada Pellagra ; penyakit yang menyebabkan cirit-birit, demensia dan dermatitis yang biasanya terdapat pada individu yang mengalami kekurangan zat makanan . Jagung juga merupakan sumber baik asid Pantothenic , yang merupakan vitamin penting untuk karbohidrat , protein, dan metabolisme lipid dalam badan. Kekurangan asid folik di kalangan wanita hamil boleh membawa kepada kelahiran bayi kurang berat badan dan juga boleh menyebabkan kecacatan tiub neural dalam bayi yang baru lahir . Jagung menyediakan sebahagian besar keperluan folat setiap hari , manakala biji jagung kaya dengan vitamin E, antioksidan semula jadi yang penting untuk pertumbuhan dan melindungi badan daripada penyakit dan penyakit .

Menyediakan mineral yang diperlukan :
Jagung mengandungi mineral yang banyak yang positif memberi manfaat kepada badan-badan dalam beberapa cara. fosforus, bersama-sama dengan magnesium, mangan, zink, besi dan tembaga yang ditemui di semua jenis jagung. Ia juga mengandungi mineral seperti selenium, yang sukar untuk dicari  dalam kebanyakan makanan yang biasa. Fosforus adalah penting bagi mengawal selia pertumbuhan yang normal, kesihatan tulang dan fungsi buah pinggang yang optimum. Magnesium adalah perlu untuk mengekalkan kadar jantung yang normal dan untuk meningkatkan kekuatan tulang.

Antioksida :
Menurut kajian yang dijalankan di Universiti Cornell, jagung adalah sumber yang kaya dengan antioksidan yang melawan kanser yang menyebabkan radikal bebas. Malah , tidak seperti banyak makanan lain , memasak sebenarnya meningkatkan jumlah guna antioksidan dalam jagung manis. Jagung adalah sumber yang kaya dengan sebatian fenolik yang dipanggil asid ferulic , agen anti-karsinogenik yang berkesan dalam memerangi tumor yang membawa kepada kanser payudara serta kanser hati. Antosianin , yang ditemui dalam jagung ungu, juga bertindak sebagai pemungut dan eliminators penyebab kanser radikal bebas. Antioksidan telah ditunjukkan untuk mengurangkan banyak bentuk yang paling berbahaya kanser kerana kemampuan mereka untuk mendorong apoptosis dalam sel-sel kanser, manakala meninggalkan sel-sel sihat tidak terjejas. Ini amat relevan apabila fitokimia adalah sumber antioksidan , yang merupakan satu lagi jenis kimia yang terdapat dalam jumlah yang tinggi dalam jagung .

Melindungi Jantung Anda:
Menurut penyelidik, minyak jagung telah terbukti mempunyai kesan anti- atherogenic ke atas paras kolesterol , dengan itu mengurangkan risiko pelbagai penyakit kardiovaskular. Minyak jagung , khususnya , adalah cara terbaik untuk meningkatkan kesihatan jantung, dan ini berasal dari fakta bahawa jagung adalah berhampiran dengan kombinasi asid lemak yang optimum. Ini membolehkan asid lemak omega-3 untuk jalur jauh merosakkan kolesterol "jahat" dan menggantikan mereka di laman mengikat . Ini akan mengurangkan risiko arteri menjadi tersumbat , akan mengurangkan tekanan darah, dan mengurangkan perubahan serangan jantung dan strok.

Mencegah Anemia:
Vitamin B12 dan asid folik hadir dalam jagung mencegah anemia yang disebabkan oleh kekurangan vitamin. Jagung juga mempunyai tahap signifikan besi, yang merupakan salah satu mineral penting yang diperlukan untuk membentuk sel darah merah yang baru, kekurangan zat besi adalah salah satu punca utama anemia juga.

Merendahkan LDL Kolesterol :
Menurut Jurnal Pemakanan Biokimia, penggunaan minyak jagung sekam merendahkan plasma LDL kolesterol dengan mengurangkan penyerapan kolesterol di dalam badan. Seperti yang disebutkan tadi , pengurangan kolesterol LDL tidak bermakna pengurangan kolesterol HDL, yang dianggap sebagai "kolesterol baik" dan boleh mempunyai pelbagai kesan yang baik pada badan , termasuk pengurangan penyakit jantung, pencegahan aterosklerosis , dan penyapu jalan umum radikal bebas di seluruh tubuh.

Vitamin -A :
Jagung Kuning adalah sumber yang kaya dengan beta- karotena, yang menjadi vitamin A dalam tubuh dan adalah penting untuk mengekalkan penglihatan yang baik dan kulit. Beta- karotena adalah sumber besar vitamin A kerana ia ditukar dalam badan , tetapi hanya dalam jumlah yang diperlukan badan . Vitamin -A boleh menjadi toksik jika terlalu banyak digunakan , supaya memperolehi vitamin -A melalui transformasi beta- karotena adalah ideal. Vitamin -A juga akan memberi manfaat kepada kesihatan kulit dan mukus membran, serta meningkatkan sistem imun.

Jumlah beta- karotena dalam badan yang tidak ditukar kepada vitamin -A bertindak sebagai antioksida yang sangat kuat , seperti karotenoid, dan boleh memerangi penyakit yang teruk seperti kanser dan penyakit jantung. Itu yang berkata , perokok perlu berhati-hati tentang kandungan beta- karotena mereka, kerana perokok dengan tahap beta- karotena yang tinggi adalah lebih cenderung untuk kanser paru-paru kontrak, manakala bukan perokok dengan kandungan beta- karotena yang tinggi adalah kurang berkemungkinan untuk kanser paru-paru kontrak.

Kawalan diabetes dan tekanan darah tinggi :
Dalam dekad kebelakangan ini , dunia telah seolah-olah mengalami satu wabak penyakit kencing manis. Walaupun mekanisme yang tepat untuk ini tidak boleh dibuktikan , ia adalah dianggap berkaitan dengan tabiat pemakanan. Makan lebih buah-buahan organik dan sayur-sayuran, seperti jagung , telah dianggap sebagai kembali kepada gaya yang lebih tua pemakanan, dan ia telah dikaitkan dengan pengurangan tanda-tanda kencing manis. Kajian telah menunjukkan bahawa penggunaan biji jagung membantu dalam pengurusan bukan insulin kencing manis bergantung (NIDDM ) dan berkesan terhadap tekanan darah tinggi kerana kehadiran fitokimia fenolik di seluruh jagung. Fitokimia boleh mengawal penyerapan dan pelepasan insulin dalam badan, yang boleh mengurangkan peluang pancang dan titik untuk pesakit kencing manis dan membantu mereka mengekalkan gaya hidup yang lebih normal.

Faedah kosmetik:

Kanji jagung digunakan dalam pembuatan banyak produk kosmetik dan juga boleh disapu untuk melegakan ruam kulit dan kerengsaan. Produk jagung boleh digunakan untuk menggantikan produk petroleum karsinogenik yang merupakan komponen utama banyak persediaan kosmetik . Banyak krim kulit tradisional mengandungi jeli petroleum sebagai bahan asas , yang selalunya boleh menyekat liang dan membuat keadaan kulit lebih buruk lagi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...