7.11.13

KHASIAT PISANG


                  

Jika anda fikir pisang hanya untuk monyet , fikir SEMULA.
  1. Pisang membantu mengatasi kemurungan disebabkan tahap tinggi tryptophan yang ditukar menjadi serotonin peransang kepada otak menjadi gembira dan meransang mood neurotransmitter menjadikan kita tenang dan selesa. 
  2. Makan dua pisang sebelum senaman berat penting untuk menjana tenaga dan mengekalkan gula dalam darah anda.
  3. Melindungi daripada kekejangan otot semasa latihan dan kekejangan kaki semasa tidur malam .
  4. Mengatasi kehilangan kalsium semasa kencing dan membina tulang yang kuat.
  5. Meningkatkan mood anda dan mengurangkan gejala PMS dengan memakan pisang, yang mengawal gula darah dan melegakan tekanan.
  6. Pisang mengurangkan sindrom bengkak , melindungi terhadap penyakit kencing manis jenis II , menghilangkan berat badan, menguatkan sistem saraf, dan membantu  pengeluaran sel-sel darah putih, semua disebabkan oleh tahap tinggi vitamin B-6 pada pisang.
  7. Memperkukuhkan darah dan melegakan anemia dengan besi yang ditambah dari pisang.
  8. Tinggi kalium dan rendah garam, pisang diiktiraf secara rasmi oleh FDA sebagai mampu untuk menurunkan tekanan darah, dan melindungi jantung serangan dan strok.
  9. Kaya dengan pectin , penghadaman bantuan pisang dan racun perlahan-lahan dan kelat logam berat dari tubuh.
  10. Pisang bertindak sebagai prebiotik dan merangsang pertumbuhan bakteria mesra dalam usus. Mereka juga menghasilkan enzim penghadaman untuk membantu dalam menyerap nutrien.
  11. Sembelit? Serat yang tinggi dalam pisang boleh membantu menormalkan motilitas usus.
  12. Pisang menenangkan kepada saluran penghadaman dan membantu memulihkan hilang elektrolit selepas cirit-birit.
  13. Pisang adalah anti-asid semulajadi , menyediakan kelegaan daripada refluks asid dan pedih ulu hati .
  14. Makan pisang membantu mencegah kanser buah pinggang, melindungi mata terhadap degenerasi makula dan membina tulang yang kuat dengan meningkatkan penyerapan kalsium.
  15. Pisang membuat anda lebih bijak dan membantu pembelajaran dengan menjadikan anda lebih amaran . Makan pisang sebelum peperiksaan untuk mendapat manfaat daripada tahap yang tinggi kalium.
  16. Pisang adalah tinggi dalam antioksidan , menyediakan radikal bebas dan perlindungan daripada penyakit kronik.
  17. Makan pisang antara makanan yang membantu menstabilkan gula dalam darah dan mengurangkan loya dari demam pagi
  18. Gosok gigitan pepijat atau gatal-gatal dengan bahagian dalam kulit pisang untuk melegakan gatal-gatal dan kerengsaan
  19. Mengawal gula dalam darah dan mengelakkan binging antara waktu makan dengan memakan pisang.
  20. Makan pisang boleh menurunkan suhu badan dan menyejukkan anda semasa demam atau pada hari yang panas
  21. Berhenti merokok? Pisang mengandungi tahap vitamin B serta kalium dan memulihkan kehilangan magnesium akibat rokok.
  22. Buang ketuat dengan meletakkan bahagian dalam kulit pisang pada ketuat dan tampalkan di tempat ketuat tersebut.
  23. Gosok bahagian dalam kulit pisang pada kasut kulit anda atau beg tangan dan menggilap dengan kain yang kering untuk menghasilkan kesan bersinar.

.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...