20.8.14

KHASIAT SUKUN


Buah sukun tidak seperti mana-mana buah-buahan lain yang anda telah makan kerana buah sukun tidak mempunyai rupa atau rasa seperti buah yang biasa. Buah sukun yang telah masak mempunyai isi kekuningan yang agak lembut serta berkrim berwarna menyerupai roti. Isi buah sukun yang agak manis dan mempunyai bau yang wangi. Sukun biasanya di Malaysia dimakan secara mentah iaitu digoreng atau dicucur bersalut tepung goreng kerana sifatnya yang berkanji ketika masih mentah. 

Faedah Kesihatan Sukun 
Bukan sahaja kaya dengan tenaga, buah sukun juga mengandungi jumlah ketara serat yang tinggi. Peningkatan pengambilan serat merendahkan LDL (buruk) kolesterol dalam badan, manakala meningkatkan tahap HDL (baik) kolesterol di dalam badan. Buah sukun melindungi tubuh daripada penyakit jantung dan serangan jantung. 

Selain itu, serat yang terdapat dalam buah sukun boleh membantu mereka yang mempunyai kencing manis untuk mengawal penyakit ini. Kajian menunjukkan bahawa serat boleh mengawal diabetes dengan mengurangkan penyerapan glukosa daripada makanan yang kita makan. 

Satu lagi faedah kesihatan buah sukun adalah membantu untuk membuat usus kita berfungsi dengan baik. Serat mengawal pergerakan usus dan membersihkan keluar penumpukan tinja dari usus; makan buah sukun secara tetap boleh mengurangkan risiko kanser usus besar. 

Buah sukun memberi manfaat kepada badan kerana ia mengandungi jumlah yang baik asid Omega-3 dan Omega-6 lemak. Asid lemak perlu membantu tubuh dan minda untuk berkembang secara normal. Asid lemak juga merangsang pertumbuhan kulit dan rambut, mengawal metabolisme kita, menggalakkan sistem pembiakan dan merangsang kesihatan tulang. Selain manfaat kesihatan buah sukun ini juga mengandungi Vitamin C, thiamin, riboflavin, niasin, zat besi dan fosforus. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...