20.5.14

KHASIAT MINYAK KACANG TANAH


Fakta pemakanan minyak kacang tanah
Minyak kacang tanah adalah tinggi dalam tenaga iaitu 100 g minyak menyediakan 884 kalori.
Ia adalah salah satu daripada minyak masak dengan tahap didih yang tinggi iaitu 450° F.  Boleh digunakan dalam dengan cekap untuk menggoreng pada suhu yang tinggi.
Minyak kacang tanah mempunyai profil lipid yang sangat baik. Ia telah tepu , monotaktepu dan politaktepu ( SFA : MUFA : PUFA = 18: 49: 33) lemak dalam perkadaran yang sihat.
Ia adalah salah satu daripada minyak masak yang stabil mempunyai jangka hayat yang panjang .

Manfaat kesihatan minyak kacang tanah

  • Minyak kacang tanah adalah rendah dalam lemak tepu, bebas daripada kolesterol, mengandungi asid lemak perlu ( asid linoleik (Omega- 6)) menjadikannya sebagai salah satu minyak masak sihat.
  • Sumber yang baik untuk sterol tumbuhan, terutama β -Sitosterol. Makanan yang mengandungi sekurang-kurangnya 0.4 gram bagi setiap hidangan sterol tumbuhan boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Phytosterol kompetitif menghalang penyerapan kolesterol dalam usus dan dengan itu boleh mengurangkan tahap kolesterol sebanyak 10% kepada 15%.
  • Minyak kacang tanah adalah tinggi kalori. Nilai tambah tinggi kalori adalah kerana asid lemak. Walau bagaimanapun, minyak ini kaya dengan asid lemak mono tak tepu ( MUFA ) seperti asid oleik yang membantu untuk menurunkan LDL atau "kolesterol jahat" dan meningkatkan HDL atau "kolesterol baik" di dalam darah. Kajian penyelidikan menunjukkan bahawa diet Mediterranean yang kaya dengan asid lemak monotaktepu membantu untuk mencegah penyakit arteri koronari dan strok dengan menambah profil lipid darah yang sihat.
  • Minyak kacang tanah mengandungi resveratrol iaitu sejenis antioksidan polifenol yang telah didapati mempunyai fungsi perlindungan terhadap kanser , penyakit jantung, penyakit saraf degeneratif, penyakit Alzheimer dan jangkitan virus / kulat.
  • Mengurangkan kecenderungan kerosakan pembuluh darah melalui aktiviti penurunan angiotensin iaitu hormon yang menyebabkan sistemik darah menyempit yang akan meningkatkan tekanan darah.
  • Minyak kacang tanah mengandungi jumlah antioksidan vitamin E. 100 g minyak segar mempunyai 15.69 mg alpha-tokoferol dan 15.91 mg gamma tokoferol. Vitamin E adalah antioksidan yang larut lipid yang kuat yang diperlukan untuk mengekalkan integriti membran sel membran mukus dan kulit dengan melindungi dari radikal bebas oksigen yang berbahaya.
  • Selain menjadi sumber sayur-sayuran, minyak kacang tanah juga merupakan pilihan yang sesuai untuk menggoreng kerana ia boleh dipanaskan kepada suhu yang tinggi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...