26.6.14

KHASIAT TEH HIJAU


Teh hijau dan kanser
Teh hijau membantu mengurangkan risiko kanser. Antioksidan dalam teh hijau adalah 100 kali lebih berkesan daripada vitamin C dan 24 kali lebih baik daripada vitamin E. Ini membantu badan anda untuk melindungi sel daripada kerosakan yang dikaitkan dengan kanser .

Teh Hijau dan penyakit  jantung  
Teh hijau membantu mencegah penyakit jantung dan strok dengan merendahkan tahap kolesterol. Ia juga dapat memulihkan akibat serangan jantung dengan keupayaan menghalang kematian sel dan mempercepatkan pemulihan sel-sel jantung.

Teh hijau dan Anti-penuaan
Teh hijau mengandungi antioksidan dikenali sebagai polifenol yang melawan radikal bebas. Ini bermakna ia membantu anda melawan kitaran proses penuaan.

Teh hijau dan penurunan berat badan
Teh hijau membantu menghilangkan berat badan anda. Teh hijau membakar lemak semulajadi dan merangsang kadar metabolisme anda secara semulajadi. Ia boleh membantu anda membakar sehingga 70 kalori dalam masa satu hari bersamaan kepada 7 paun dalam satu tahun.

Teh hijau dan kulit
Antioksidan dalam teh hijau melindungi kulit daripada kesan berbahaya radikal bebas yang menyebabkan kedutan dan penuaan kulit. Teh hijau juga membantu melawan kanser kulit.

Teh hijau dan artritis
Teh hijau boleh membantu mencegah dan mengurangkan risiko artritis reumatoid. Teh hijau memberi manfaat untuk kesihatan anda kerana ia melindungi tulang rawan dengan menyekat enzim yang memusnahkan rawan.

Teh hijau dan tulang
Kandungan fluorida yang tinggi yang terdapat dalam teh hijau membantu mengekalkan tulang yang kuat. Jika anda minum teh hijau setiap hari ini akan membantu anda mengekalkan kepadatan tulang anda.

Teh hijau dan kolesterol
Teh hijau boleh membantu menurunkan kadar kolesterol. Ia juga memperbaiki nisbah kolesterol yang baik untuk menyekat pertambahan kolesterol yang tidak baik dengan mengurangkan tahap kolesterol yang tidak baik .

Teh hijau dan obesiti
Teh hijau mencegah obesiti dengan menghentikan pergerakan glukosa dalam sel-sel lemak. Jika anda mengamalkan diet yang sihat, kerap bersenam dan minum teh hijau kemungkinan anda tidak menjadi gemuk adalah tinggi.

Teh hijau dan diabetes
Teh hijau meningkatkan lipid dan metabolisme glukosa, mencegah peningkatan mendadak paras gula darah dan mengimbangkan kadar metabolisma anda.

Teh hijau dan Alzheimers
Teh hijau membantu meningkatkan memori anda. Walaupun tidak ada penawar untuk Alzheimer, teh hijau membantu melambatkan proses asetilkolina di dalam otak yang membawa kepada Alzheimer.

Teh hijau dan Parkinson
Antioksidan dalam teh hijau membantu mencegah daripada kerosakan sel di dalam otak yang boleh menyebabkan Parkinson. Orang minum teh hijau juga kurang cenderung untuk mendapat Parkinson.

Teh hijau dan penyakit hati
Teh hijau membantu mencegah kegagalan fungsi hati. Kajian menunjukkan bahawa teh hijau memusnahkan radikal bebas yang berbahaya dalam hati berlemak.

Teh hijau dan tekanan darah tinggi
Teh hijau membantu mengelakkan tekanan darah tinggi. Minum teh hijau membantu mengekalkan tekanan darah anda dengan menyekat angiotensin yang membawa kepada tekanan darah tinggi.

Teh hijau dan keracunan
Catechin yang terdapat dalam teh hijau boleh membunuh bakteria yang menyebabkan keracunan makanan dan membunuh toksin yang dihasilkan oleh bakteria.

Teh hijau dan gula dalam darah
Gula dalam darah cenderung meningkat dengan peningkatan usia kita. Akan tetapi polyphenols dan polisakarida dalam teh hijau membantu mengurangkan paras gula darah anda.

Teh hijau dan imuniti
Polyphenols dan flavonoid yang terdapat dalam teh hijau membantu meningkatkan sistem imun anda dan membuat kesihatan anda lebih kuat dalam menentang jangkitan.

Teh hijau selesema
Teh hijau menghalang anda dari mendapat selesema. Vitamin C dalam teh hijau membantu anda merawat selesema sejuk dan selesema biasa.

Teh hijau dan asma
Theophyline dalam teh hijau melegakan otot yang menyokong tiub bronkial dan mengurangkan gejala teruk asma.

Teh hijau dan jangkitan telinga 
Teh hijau membantu dengan masalah jangkitan telinga. Untuk pembersihan telinga semula jadi rendam bola kapas dalam teh hijau dan membersihkan telinga yang dijangkiti.

Teh hijau dan masalah gigi reput 
Teh hijau memusnahkan bakteria dan virus yang menyebabkan pelbagai penyakit yang berkaitan dengan gigi anda. Ia juga melambatkan pertumbuhan bakteria yang membawa kepada nafas berbau.

Teh hijau dan stress 
L-theanine merupakan sejenis asid amino dalam teh hijau yang boleh membantu melegakan tekanan dan menghilangkan kebimbangan.

Teh hijau dan alahan 
EGCG terdapat dalam teh hijau dapat melegakan alahan. Jadi jika anda mempunyai alahan anda benar-benar harus mempertimbangkan untuk minum teh hijau.

Teh hijau dan HIV
Saintis di Jepun telah mendapati bahawa EGCG (Epigallocatechin Gallate) dalam teh hijau boleh menghentikan HIV daripada menyerang sel-sel imun yang sihat. Ini bermakna bahawa teh hijau boleh membantu menghentikan virus HIV daripada merebak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...