19.9.14

KHASIAT BIJI APRIKOT


Ringkasnya manfaat kesihatan makan biji aprikot atau kernel adalah seperti berikut: 
  • Ia mengandungi vitamin B17 yang membantu dalam pencegahan kanser. 
  • Biji aprikot mempunyai peratusan tertinggi B17 dalam mana-mana buah-buahan dan memakan benih ini akan membantu mencegah kanser. 
  • Vitamin B17 pada aprikot juga membantu untuk menurunkan tekanan darah tinggi 
  • Membantu mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan artritis. 
  • Membantu untuk mengekalkan kesihatan umum dan kesejahteraan. Oleh itu, ia akan mengukuhkan keupayaan untuk melawan jangkitan seperti selesema. 
  • Kebanyakan orang makan biji aprikot bukan sahaja untuk kesejahteraan umum secara keseluruhan, tetapi kerana sumber untuk mengelakkan kanser. 

Adakah makan biji aprikot boleh membawa maut? 
Satu biji aprikot mengandungi hanya kira-kira separuh daripada mg sianida (Holzbecker, Moss & Ellenberger 1984). Berdasarkan laporan oleh Jawatankuasa Ketoksikan (2006), antara dos 0,5-3,5 mg per kg berat badan boleh membawa maut. Oleh itu, seorang lelaki dengan berat 175 paun boleh mengambil 40mg hingga 280 mg yang bersamaan dengan kira-kira 80-560 biji aprikot sehari. 

Dakwaan bahawa kira-kira lima miligram sianida dianggap mencukupi untuk mencegah kanser. Ini adalah bersamaan dengan makan 10 biji aprikot setiap hari. Ia juga mendakwa bahawa untuk memerangi kanser yang sedia ada, anda perlu mengambil 50 biji aprikot. 

Sehingga kini tiada laporan kematian akibat keracunan sianida (berkaitan dengan makan biji aprikot) kecuali kematian yang dilaporkan dua orang anak Turki selepas makan biji aprikot yang berlaku pada tahun 1957 & 1962 Walau bagaimanapun jumlah yang dimakan tidak didokumenkan. 

Sebagai perbandingan, aspirin adalah lebih toksik daripada laetrile. Walau bagaimanapun adalah baik untuk mengambil biji aprikot dalam jumlah yang lebih kecil pada mulanya dan berunding dengan doktor yang mengamalkan perubatan semula jadi bagi mana-mana panduan yang lebih lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...