22.8.14

KHASIAT GARAM GUNUNG


Garam ini terdapat di kawasan pergunungan Himalaya yang terbentang di seluruh Asia melalui China, Nepal, Myanmar, Pakistan, Bhutan, Afghanistan dan India. Kebanyakan kita mengaitkan Himalaya dengan Gunung Everest iaitu puncak tertinggi di planet ini, tetapi di sinilah terletaknya khazanah garam berkhasiat di bumi kita.

Beratus-ratus juta tahun dahulu garam laut telah terhablur di dasar laut dan kini jauh di dalam Himalaya ia terawet kerana ditutup oleh lava. Selain daripada yang disimpan dalam persekitaran yang bersih dan hening yang telah dikelilingi oleh salji dan ais, lava dipercayai telah melindungi garam daripada pencemaran moden yang membawa kepada kepercayaan bahawa garam Himalaya adalah garam yang paling tulen yang terdapat di bumi. Ia kini dilombong dari gunung dan dibawa ke pasaran dan masuk ke dalam masakan anda

Dengan cara yang sama bahawa vitamin dan mineral adalah sempurna terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Begitu juga dengan garam ini terdapat proses secara semulajadi telah memelihara mineral natrium. Malahan ia adalah beriodin secara asli yang kaya dengannya, jadi ia tidak perlu iodin buatan tambahan dimasukkan ke dalamnya.

Garam gunung adalah kurang kandungan natrium. Natrium diperbuat daripada komponen yang sama seperti garam tetapi kerana struktur kristal adalah lebih besar daripada garam halus dengan jumlah ini garam itu mempunyai natrium KURANG per 1/4. Ini adalah mendatangkan manfaat bagi yang diet mengawal pengambilan natrium terutamanya untuk pesakit darah tinggi.

Garam gunung adalah kristal mineral dibungkus yang membentuk secara semulajadi dalam bumi yang terdiri daripada 85.62 % natrium klorida dan 14.38 % mineral surih yang lain termasuk: sulfat , magnesium , kalsium , kalium, bikarbonat, bromida , borat , strontium, dan fluorida.

Faedah kesihatan garam gunung termasuklah;

  • Keseimbangan elektrolit.
  • Meningkatkan penghidratan
  • Mengawal kandungan air di dalam dan di luar sel-sel badan
  • Mengawal PH badan (alkali/keasidan) dan membantu mengurangkan refluks asid.
  • Mencegah kekejangan otot
  • Bantuan dalam fungsi metabolisme yang betul
  • Menguatkan tulang
  • Tekanan darah rendah
  • Membantu usus menyerap nutrien
  • Mencegah goiter
  • Meningkatkan peredaran darah
  • Menghapuskan endapan untuk membuang toksin
  • Ia juga boleh mengurangkan tanda-tanda penuaan dan menyahtoksik tubuh daripada logam berat.

Garam gunung vs Garam Laut

Walaupun garam merah jambu datang dari gunung ia  secara teknikal adalah garam laut juga. Semua garam datang dari air masin iaitu lautan atau tasik air masin. Walau bagaimanapun garam Himalaya dikatakan terbentuk dengan cara yang paling bersih dari garam laut.

Garam halus komersial bukan sahaja dilupuskan semua mineral penting kecuali natrium dan klorida, tetapi juga secara kimia ia telah dibersihkan, terluntur dan dipanaskan pada suhu yang tinggi tidak perlu.

Di samping itu juga garam gunung dirawat dengan agen anti-caking yang menghalang garam dari bergaul dengan air dalam bekas garam. Ejen-ejen ini juga mencegah larutan dalam sistem yang membawa kepada pembentukan dalam organ-organ dan tisu badan yang  menyebabkan masalah kesihatan yang teruk.

Akhir sekali, iodin yang ditambah ke dalam garam biasanya sintetik yang sukar untuk badan anda untuk memproses dengan betul. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...