5.6.14

KHASIAT KENTANG GORENG


Kentang goreng adalah makanan yang sangat popular tidak kira dikalangan kanak-kanak, orang muda dan orang tua sekalipun. Ia mudah didapati di restoran makanan segera, di kafe, di kedai kopi dan di restoran biasa. Kentang goreng kini dimakan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia setiap tahun.

Kentang goreng adalah makanan yang sangat-sangat popular tetapi ia adalah salah satu makanan yang tidak begitu menyihatkan dari sudut pandangan pakar-pakar permakanan di zaman ini. Hari ini kita lebih cenderung untuk berhati-hati tentang apa yang dimakan lebih-lebih lagi bagi orang yang sudah mendapat gejala penyakit seperti tekanan darah tinggi, kencing manis, berkolesterol tinggi dan penyakit kanser.

Makan kentang goreng mungkin tidak sihat tetapi terdapat juga manfaat pemakanan daripadanya. Walau bagaimanapun, anda perlu ingat untuk makan secara sederhana dan sekali sekala terutama anda yang menghadapi masalah kesihatan tertentu seperti obesiti dan arteri tersumbat. 


Khasiat yang terdapat pada kentang goreng

Serat
Kentang goreng dibuat daripada ubi kentang yang merupakan sumber serat. Badan anda memerlukan sejumlah serat kerana ia membantu sistem pencernaan dan pembuangan anda malahan dapat membantu untuk mengurangkan kolesterol. Jika badan anda mempunyai kekurangan serat anda mungkin mengalami masalah pencernaan, masalah perut dan masalah usus. Pencernaan yang betul membolehkan nutrien makanan dapat dihantar ke bahagian badan anda yang memerlukannya. Makanan yang tersekat dalam perut dan usus berlaku bila proses pencernaan yang tidak betul. Ini menyebabkan makanan akan melepaskan toksin ke dalam sistem badan anda dan membuat badan anda sakit.

Kalium
Kalium terdapat banyak dalam kentang, jadi apabila anda makan kentang goreng anda mengambil sejumlah nutrien ini. Kalium adalah penting untuk menyediakan badan anda dengan tenaga yang diperlukan sepanjang hari. Jika anda tidak mendapat cukup kalium dalam diet anda boleh menjadi lebih senang untuk merasa letih. Refleksi anda mendapatkan lebih perlahan dan otot anda boleh menjadi lemah dan boleh juga menyebabkan kekejangan. Di samping itu, kekurangan potassium juga mewujudkan perasaan kemurungan dan keresahan. Pengambilan kalium melalui kentang goreng akan membantu badan anda menghasilkan jumlah tenaga yang berterusan.

Vitamin B6
Juga dikenali sebagai pyridoxine, vitamin B6 adalah satu lagi vitamin penting yang diperlukan oleh badan anda dan boleh didapati dalam kentang goreng. Ia membantu untuk menentang beberapa penyakit ringan dan penyakit kronik. Anda mungkin merasakan bahawa anda berasa letih dan cepat marah apabila anda tidak mendapat cukup vitamin B6. Makan kentang goreng boleh membantu tertentu anda mendapatkan tahap tenaga yang anda perlukan. Di samping itu juga wanita juga mendapat manfaat tambahan kerana vitamin B6 membantu menghadapi kembung (angin), putus haid dan perubahan hormon semasa kitaran haid. Ahli-ahli sains telah pun menemui hubungan antara vitamin B6 dan loya (mengidam) semasa mengandung. Vitamin B6 juga boleh membantu anda mendapatkan rambut dan kulit yang sihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...