26.4.14

KHASIAT KEJU

                           

Tidak kira apa jenis keju yang anda makan, keju adalah bermanfaat untuk tubuh badan. Keju mengandungi manfaat kesihatan yang hebat termasuklah sebagai pencegah kanser, penguat tulang dan yang lebih penting keju mempunyai rasa yang hebat!

Khasiat Permakanan 
Terdapat kandungan nutrien yang sangat tinggi dalam keju termasuk protein berkualiti tinggi dan kalsium. Terdapat juga unsur-unsur lain dalam keju seperti fosforus, zink, vitamin A, riboflavin, dan vitamin B12.

Pencegahan kavitis
Keju mempunyai kandungan kalsium yang sangat tinggi. Kalsium sangat penting untuk keperluan gigi dan tulang yang kuat. Di samping itu keju mempunyai kandungan laktosa rendah. Laktosa adalah bahan yang berasal dari makanan dan boleh memudaratkan gigi (lebih lama keju, lebih rendah tahap laktosa). Makan keju jenis tertentu seperti Cheddar, Swiss, Keju Biru, Monterey Jack, Brie, Gouda, dan sebagainya selepas makan atau sebagai snek telah terbukti untuk mencegah kerosakan gigi .

Pencegahan Kanser
Keju mengandungi bahan dipanggil Conjugated Asid Linoleic dan Sphingolipids yang membantu mencegah kanser. Selain itu, vitamin B dalam keju adalah baik untuk mengekalkan fungsi badan dan melindungi badan daripada penyakit .

Berat Badan
Berhati-hati jika anda dalam proses untuk mengurangkan berat badan. Keju mengandungi banyak lemak semula jadi yang boleh menyebabkan pertambahan berat badan. Terdapat keju yang mempunyai kandungan rendah lemak yang boleh sangat sihat untuk anda untuk makan dan sesuai untuk mengekalkan berat badan. Walau bagaimanapun, jika anda cuba untuk mendapatkan berat badan ideal sama ada menambahkan otot, lemak atau menguatkan kepadatan tulang, keju adalah cara yang sihat untuk digunakan. Keju ini penuh dengan protein, lemak, kalsium dan vitamin dan mineral yang mengekalkan otot dan tulang yang kuat dan sihat. Vitamin dan mineral adalah lebih baik untuk metabolisme yang seimbang.

Kekuatan Tulang
Keju mengandungi kandungan kalsium yang tinggi dan kaya dengan vitamin B. Ini adalah baik untuk tulang kanak-kanak, orang tua dan wanita hamil yang sedang menyusu untuk menguatkan tulang dan rawan. Kandungan vitamin B dalam keju membantu tubuh menyerap dan mengagihkan kalsium dengan efektif.

Osteoporosis
Osteoporosis adalah berpenyakit yang disebabkan oleh kekurangan kalsium, keju adalah cara yang sempurna untuk membantu kepadatan tulang bagi mereka yang mengalami Osteoporosis. Osteoporosis boleh dirawat dengan protein, kalsium dan pengambilan vitamin dan mineral yang tinggi. Ketiga-tiga khasiat ini terdapat banyak di dalam keju.


Tekanan Darah Tinggi
Natrium dan kolesterol merupakan elemen-elemen yang dianggap berbahaya pada orang yang mempunyai tekanan darah tinggi dan orang hipertensi. Malahan doktor akan menasihatinya untuk mengelakkan makanan yang mengandungi natrium dan kolesterol. Keju dalam situasi ini perlu dipertimbangkan secara kritikal. Lemak dalam keju bergantung kepada kualiti susu. Susu jenis lemak penuh atau susu krim atau susu rendah lemak atau susu bebas lemak akan menentukan berapa tinggi kandungan lemak pada keju itu. Biasanya keju yang tinggi lemak adalah lebih popular kerana mempunyai rasa lebih baik, tetapi sekarang banyak jenis keju yang rendah lemak dijual dipasaraya sekarang ini. Untuk itu anda dinasihatkan untuk memeriksa label pada bungkusan keju untuk memastikan keju yang anda pilih mempunyai kandungan lemak yang rendah. Kandungan natrium dalam keju bergantung kepada jumlah garam yang ditambah kepada susu sebelum ia bertukar menjadi keju. Terdapat juga keju yang rendah kandungan natrium yang membantu dalam mengurangkan ejen yang dikaitkan dengan penyakit jantung. Kandungan vitamin B dalam keju juga berguna untuk mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...