18.6.14

KHASIAT KACANG HIJAU

Kacang hijau berasal dari India dan telah ditanam di seluruh Asia. Orang Cina kuno menggunakan kacang hijau untuk tujuan masakan dan tujuan perubatan seperti menyejukkan badan dan detoksifikasi badan. Di Malaysia kacang hijau ini kebanyakannya dimasak menjadi bubur, menjadi inti kepada kuih muih dan menjadi campuran dalam masakan. Hari ini kacang hijau masih digunakan untuk tujuan masakan dan kesihatan kerana kandungan khasiatnya yang tinggi.

Kolesterol
Jika anda mempunyai kolesterol yang tinggi anda boleh mendapat manfaat daripada makan kacang hijau setiap hari. Kacang hijau adalah rendah kolesterol dan tinggi dalam serat pemakanan terlarut. Serat merujuk kepada zarah makanan tertentu yang tidak boleh dihadamkan. Serat datang dalam dua bentuk: larut dan tidak larut. Serat tidak larut membantu dalam menormalkan pergerakan tinja, tetapi ia kurang membantu untuk menurunkan tekanan darah. Serat larut apabila bercampur dengan air dalam saluran penghadaman akan membentuk bahan seperti gel yang membantu penghadaman dan menyokong fungsi tubuh penting. Makanan yang kaya dengan serat pemakanan terlarut telah terbukti dapat membantu menyingkirkan kolesterol LDL (kolesterol jahat) dengan menggalakkan pengeluaran reseptor LDL yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan kolesterol LDL berlebihan daripada aliran darah. Adalah disyorkan untuk mengambil 10 hingga 25 gram serat larut setiap hari untuk mengurangkan jumlah kolesterol LDL. Kacang hijau mengandungi 1.9 gram daripada jumlah serat setiap cawan. Kacang hijau boleh digabungkan dengan makanan yang kaya dengan serat pemakanan lain untuk menurunkan tahap kolesterol LDL.

Kanser Payudara
Tumbuhan hijau dan kekacang mengandungi perencat protease. Inhibitor protease melambatkan replikasi sel barah tertentu termasuk kanser payudara. Inhibitor protease dikenali untuk menyekat dan menghalang pembentukan sel-sel tumor.

Post-Menopaus
Kekacang seperti kacang hijau mengandungi nutrien isoflavon. Isoflavon membantu mengawal aktiviti hormon. Isoflavon adalah kelas fitoestrogen, menjadikan kacang hijau estrogenik dalam alam semula jadi. Kacang hijau mengandungi kira-kira 4951 μg kandungan fitoestrogen, menjadikan kacang hijau sumber yang baik fitoestrogen. Fitoestrogen telah terbukti dapat melegakan hot flashes yang sering mengganggu dan yang tidak menyenangkan. Wanita yang mengambil 90mg fitoestrogen sehari  boleh mendapat manfaat mencegah kesan pasca menopaus dan osteoporosis dengan merangsang pembentukan tulang.

Diabetes
Kacang hijau adalah makanan indeks glisemik yang rendah. Ini bermakna kacang adalah makanan mesra untuk penghidap kencing manis. Makanan glisemik rendah menggalakkan paras gula darah yang sihat. Orang yang makan makanan yang mempunyai indeks glisemik yang rendah cenderung untuk mempunyai jumlah tahap lemak badan yang lebih rendah berbanding dengan mereka yang mengambil makanan tinggi glisemik, seperti roti putih dan minuman ringan. Dalam kajian baru-baru ini kacang hijau berupaya mengurangkan glukosa darah, plasma C-peptida, glucagon dan tahap nitrogen urea darah. 

Protein
Kacang hijau mengandungi kira-kira 3.16 g protein bagi setiap cawan. Walaupun daging masih salah satu sumber terbaik protein pada 7 g setiap auns, kacang hijau dan makanan sayur-sayuran adalah bebas lemak dan kolesterol berbanding daging.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...