20.5.14

KHASIAT KANGKUNG



Faedah Kesihatan Kangkung
Semua sayur-sayuran yang berdaun hijau gelap adalah dipenuhi dengan pelbagai nutrien. Daun kangkung adalah amat berkhasiat kerana mengandungi kuantiti vitamin dan mineral yang banyak. Ia juga adalah sumber serat, protein, kalsium, zat besi, vitamin A dan vitamin C.

Mengurangkan Kolesterol
Ia adalah satu pilihan yang sangat baik untuk individu-individu yang ingin menurunkan berat badan dan mengurangkan kolesterol secara semula jadi. Satu penyelidikan yang dijalankan ke atas tikus telah membuktikan bahawa pengambilan kangkung telah mengakibatkan pengurangan dalam paras kolesterol dan juga Triglycoside. Oleh itu, sayur-sayuran ini mempunyai peranan utama dalam pengurangan tahap kolesterol.

Rawatan Jaundis dan Masalah Hati
Kangkung telah digunakan dalam perubatan Ayurveda untuk merawat penyakit kuning dan masalah hati. Satu penelitian telah membuktikan bahawa ekstrak tumbuhan ini boleh memberi perlindungan terhadap bahan kimia yang menyebabkan kerosakan hati.

Merawat Anemia
Kaya dengan zat besi, daun kangkung muda adalah sangat bermanfaat untuk pengidap anemia. Penting juga untuk wanita hamil yang memerlukan zat besi dalam diet mereka. Zat besi merupakan mineral penting yang diperlukan oleh badan terutamanya oleh sel-sel darah merah untuk pembentukan sel hemoglobin.

Rawatan masalah ketidakhadaman dan sembelit
Kangkung kaya dengan serat dan oleh itu ia membantu memudahkan pencernaan. Sumber julap yang lembut bermanfaat untuk orang yang mengalami masalah pencernaan dan sembelit. Jus dari bayam yang direbus boleh melegakan sembelit. Sayur-sayuran ini juga digunakan dalam rawatan cacing kerana mengandungi agen pencahar / purgative pada getah daun kangkung.

Anti diabetes 
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa pengambilan kangkung dengan kerap membantu menurunkan gejala penyakit kencing manis akibat tekanan oksidatif. Ia juga digunakan dalam rawatan diabetes di kalangan wanita hamil.

Perlindungan terhadap penyakit jantung
Kangkung mempunyai nutrien penting tertentu seperti vitamin A dan C dan juga kepekatan yang tinggi beta- karotena. Nutrien ini bertindak sebagai antioksidan untuk mengurangkan radikal bebas dalam badan dengan itu menghalang bentuk kolesterol menjadi teroksida. Kolesterol teroksida melekat pada dinding saluran darah yang menyebabkan arteri tersumbat dan serangan sakit jantung atau strok. Selain itu folat yang terkandung dalamnya membantu menukar bahan kimia berbahaya yang dipanggil homosistein yang dalam tahap yang tinggi boleh membawa kepada serangan jantung atau strok. Magnesium adalah mineral yang dapat merendahkan tekanan darah dan memberi perlindungan terhadap penyakit jantung.

Pencegahan Kanser
Kangkung adalah diet yang sesuai untuk pencegahan kanser. Antioksidan dikenali untuk menghapuskan radikal bebas daripada badan dengan mengubah pembiakan sel-sel kanser dan mengukuhkan persekitaran sel semula jadi. Sayur-sayuran ini dikatakan paling bermanfaat dalam pencegahan colo-rektum dan  kanser perut serta kulit dan kanser payudara .

Kesihatan mata
Kangkung mempunyai kandungan  karotenoid yang tinggi, vitamin A dan lutein. Nutrien ini adalah penting untuk kesihatan mata. Bayam juga meningkatkan tahap glutation, yang memainkan peranan penting dalam mencegah katarak.

Meningkatkan Kekebalan Badan
Sebagai gudang nutrien, sayur-sayuran hijau berdaun adalah cara yang murah dan asli daripada meningkatkan imuniti badan berbanding dengan pengambilan tablet tambahan vitamin C . Pengambilan sayur-sayuran berdaun hijau secara tetap merangsang sistem imun badan anda dan menyihatkan tulang. Ia juga menyumbang kepada badan yang sihat dengan meneutralkan dan menghapuskan toksin.

Faedah Lain 
Selain manfaat yang diberikan di atas, kangkung adalah berkesan dalam merawat ulser, sakit haid, sakit gigi, kencing tidak lancar, hidung berdarah dan lain-lain. Ia bertindak sebagai sedatif bagi mereka yang mempunyai insomnia atau kesukaran tidur. Jus kangkung yang dicampur dengan air digunakan sebagai kompres sejuk untuk merawat demam. 

Anti-penuaan
Sayuran berdaun hijau seperti kangkung kaya dengan antioksidan yang menghalang kerosakan  pada sel-sel dalam badan akibat radikal bebas. Ia menjadikan sel-sel kulit lebih tahan akibat pendedahan kepada matahari dan meminimumkan kedutan ke tahap yang ketara. Pengambilan sayur-sayuran ini boleh mencegah dan melambatkan penuaan.

Sumber penyembuhan
Disebabkan penyembuhan dan sifat-sifat detoksifikasi, ia membantu dalam kes gatal-gatal kulit atau gigitan serangga. Tambah garam bersama kangkung dan mengisarkannya. Sapukan pada tempat sakit dan balut untuk kesan penyembuhan.

Meremajakan kulit
Minum jus kangkung adalah sangat bermanfaat untuk kesihatan kulit anda kerana menghapuskan toksin yang berbahaya daripada badan. Pengambilan jus ini membantu dalam penyembuhan penyakit kulit seperti jerawat dan jeragat. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, sayur-sayuran ini merupakan sumber besar vitamin A, vitamin C, karotenoid dan lutein dimana mineral ini adalah penting untuk kulit yang sihat dan berseri. Pengambilan kangkung secara tetap membantu untuk mengekalkan kulit yang berseri dan sihat.

Kesihatan rambut
Seperti yang kita semua tahu, pemakanan yang betul adalah pra-syarat untuk mengekalkan kulit kepala dan rambut yang sihat. Nutrien yang terkandung dalam kangkung bermanfaat untuk rambut anda. Jus kangkung bermanfaat untuk pertumbuhan rambut dan mencegah keguguran rambut di samping meningkatkan kualiti dan tekstur rambut anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...