23.9.14

KHASIAT BURGER KEJU


Dari segi pandangan luaran, burger nampaknya adalah makanan segera yang paling seimbang berbanding makanan segera yang lain. Ini kerana satu burger lengkap mengandungi karbohidrat (roti) protien (daging)  vitamin dan serat (sayuran) dan pelbagai tambahan lain padanya. Burger merupakan makanan segera yang popular di serata dunia. Mari kita lihat adakah terdapat manfaat kesihatan terdapat pada makanan segera ini.

Faedah Kesihatan 
Daging lembu adalah sangat tinggi dalam protein dan zat besi. Ini adalah dua nutrien penting yang membantu perkembangan tulang serta otot dan banyak lain-lain keperluan  harian badan. 
Daging lembu kisar yang terdapat pada kepingan burger kebanyakannya merupakan sumber yang baik dari jenis lemak yang baik iaitu lemak monotaktepu dan politaktepu. Kedua-dua lemak membantu mengekalkan tahap kolesterol yang renda hseterusnya membantu mencegah penyakit jantung dan berbagai macam masalah lain. 
Keju pula mengandungi protein tambahan dan zat besi dan juga sedikit kalsium. 

Kebimbangan Kesihatan 
Malangnya daging lembu adalah sangat tinggi dalam lemak. Dalam satu burger keju (bergantung pada saiz) terdapat hampir 50 peratus daripada jumlah pengambilan lemak harian yang disyorkan. Pengambilan lemak tepu yang terlalu banyak dikaitkan juga dengan penyakit jantung dan banyak masalah lain. Ia juga sangat tinggi dalam natrium yang boleh membawa kepada banyak masalah lain seperti tekanan darah tinggi. Walaupun masih terdapat sumber yang baik seperti lemak mono tak tepu pada burger keju, didapati terdapat juga sejumlah besar kolesterol dalamnya. 

Apa yang perlu dielakkan 
Apabila makan burger keju cuba untuk hadkan diri anda untuk makan satu burger keju sahaja. Pastikan juga perasa seperti garam adalah kurang kerana ia boleh menjadikan burger keju masin dan menyebabkan anda menjadi haus. Salah satu sebab utama orang makan terlalu banyak adalah kerana fikiran mereka mentafsirkan sebagai senantiasa kelaparan. Elakkan keju yang tinggi lemak atau menghadkan jumlah keju anda memakai burger anda. 

Bagaimana menjadikannya sihat 
Salah satu cara yang paling mudah untuk menjadikan burger sihat adalah untuk memasukkan banyak sayur-sayuran pada burger anda. Tomato,timun dan daun salad adalah sumber anti-oksida. 
Daripada makan ban putih cuba tukar kepada ban gandum yang lebih tinggi nilai serat. 
Jika anda benar-benar mahu hamburger berkhasiat yang akan membantu anda mengurangkan berat badan, anda mungkin perlu menggunakan sesuatu yang lain dari daging lembu seperti ayam atau patties sayuran. Ini adalah kedua-dua pilihan yang baik yang rendah lemak, natrium dan kolesterol tetapi masih mempunyai rasa yang baik. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...