11.6.14

KHASIAT KACANG PARANG


Kacang ini mengandungi nutrien penting seperti protein, serat, kalium, folat, besi, zink dan juga kaya dengan vitamin B.

Folat
Folat penting dalam proses biokimia yang mewujudkan bahan genetik, membina sel-sel dan metabolisme asid amino. Ia amat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan sel-sel baru dan membantu mencegah kecacatan otak dan saraf tunjang pada kelahiran bayi  jika diambil sebelum dan semasa awal kehamilan. Setiap orang memerlukan folat untuk menghasilkan sel darah merah dan mencegah anemia. Satu cawan kacang parang mengandungi 44 peratus daripada jumlah pengambilan harian yang disyorkan untuk folat.

Zat Besi
Kebanyakan kacang termasuk kacang parang adalah sumber besi yang baik. Satu cawan kacang parang mempunyai 3 miligram zat besi yang merupakan 32 peratus daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk lelaki dan 14 peratus bagi wanita. Selain dari mengangkut oksigen ke seluruh badan, enzim besi juga akan meransang saraf apabila tahap oksigen dalam badan jatuh dan ia memulakan proses yang membolehkan tubuh dibekalkan oksigen secukupnya. Besi menyokong sistem imun dengan berfungsi sebagai antioksidan yang melindungi sel-sel darah putih yang bertanggungjawab untuk memusnahkan bakteria.

Zink
Enzim adalah protein yang mengaktifkan dan mempercepatkan proses kimia di dalam badan anda. Hampir 100 enzim bergantung kepada zink untuk berfungsi dengan betul menurut laporan Institut Linus Pauling. Dalam peranan ini zink adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Kekurangan zink boleh menyebabkan kerencatan pertumbuhan dan perkembangan neurologi tertangguh. Sistem imun anda juga mengalami kelemahan jika anda tidak mendapat cukup zink. Tahap zink yang menurun dikaitkan dengan kekurangan darah putih yang mana sel-sel ini adalah berfungsi untuk melawan dan menyerang patogen dan jangkitan. Kacang parang menyediakan 15 peratus daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk lelaki dan 21 peratus bagi wanita.


AMARAN PERMAKANAN
Jika anda mempunyai penyakit Parkinson doktor selalunya akan meminta anda menghindari dari makan kacang parang ini. Kacang parang adalah sumber semula jadi levodopa yang ditukar menjadi dopamin neurotransmitter . Dopamine adalah salah satu ubat yang digunakan untuk merawat gejala-gejala Parkinson, tetapi memakan levodopa dari kacang parang boleh menyebabkan kesan baik atau buruk menurut University of Maryland Medical Center. Kesan yang mungkin mereka perlu dinilai oleh doktor biasa dengan keadaan anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...