23.2.14

KHASIAT SAGU


Sagu adalah makanan yang penuh dengan tenaga dan karbohidrat. Ia diekstrak dari empulur batang pokok sagu dalam bentuk kanji. Ia juga dikenali sebagai mutiara ubi kayu. Sagu digunakan dalam puding, bubur atau sup, dan sebagainya. Dalam bentuk bubur , ia digunakan dalam pelbagai minuman berkarbonat untuk menyediakan tenaga tanpa apa-apa tambahan bahan kimia tiruan dan pemanis. Ia adalah salah satu makanan yang mempunyai kesan penyejukan yang tinggi dalam sistem badan kita dan ia adalah agak mudah untuk dihadam. Ia juga digunakan dalam membuat kek dan roti. Ia adalah rendah kalori dan sebagai pilihan sebahagian dari jenis makanan ringan. Berikut merupakan manfaat dan khasiat dari pengambilan sagu;

Membantu proses penghadaman 
Sagu adalah salah satu makanan yang mudah dihadamkan tidak merengsa perut anda. Ia adalah pilihan makanan yang paling sesuai untuk yang mendapat sakit radang pada perut. Dalam kes sedemikian, sagu direbus dengan susu atau air dan kemudian ditambah dengan gula atau rempah untuk meningkatkan rasa .

Nilai pemakanan
Saiz bijirin sagu adalah kira-kira 2mm diameter. Mereka adalah sumber karbohidrat tulen dengan sedikit protein, vitamin C, kalsium dan mineral. Seratus gram sagu kering menghasilkan kira-kira 355 kalori, dengan kemasukan 94 GMS karbohidrat, lemak dan protein.

Sago dan badan
Kandungan utama sagu adalah karbohidrat dan mempunyai sejarah purba dalam membantu untuk ubat-ubatan herba tertentu. Sago menjadi makanan yang digunakan untuk menyejukkan badan. Ia membantu dalam merawat penyakit akibat daripada terlalu banyak haba, seperti pengeluaran jus hempedu yang berlebihan. Seperti yang kita tahu ia adalah makanan terkenal dalam banyak budaya dunia dan merupakan makanan yang telah diketahui sejak zaman dahulu lagi.

Hidangan sagu 
Pelbagai hidangan yang diperbuat daripada sagu kerana ia mudah bercampur dengan pelbagai rasa dan rempah. Walau bagaimanapun, sagu adalah rendah dalam protein , vitamin dan mineral, gabungan dengan makanan tambahan lain boleh menyebabkan ke dalam pemakanan dan rasa. Sagu mempunyai kegunaan yang tinggi dalam penghasilan  roti  dan penkek.

Satu penggalak tenaga yang tinggi 
Makanan sagu penuh dengan tenaga, dan sering berfungsi sebagai makanan pembekal tenaga. Ia mempunyai manfaat tinggi untuk orang sakit sebagai makanan tambahan menyediakan tenaga yang cukup untuk memerangi kelemahan dan penyakit.

Tips tentang sagu
Simpan dalam bekas kering dan kedap udara. Ia perlu berada jauh dari kelembapan untuk simpanan lama . Mutiara putih sagu menjadi putih apabila direndam di dalam air dan bertukar lut apabila dimasak. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...