21.5.14

KHASIAT MANGGA


Faedah Mangga

Melawan Kanser
Kajian menunjukkan bahawa mangga mengandungi sebatian antioksidan yang membantu melindungi daripada penyakit leukemia dan kanser payudara, kolon, dan prostat. Kandungan aktif ini termasuklah quercetin, astragalin, isoquercitrin, fisetin, methyl gallate, asid Gallic dan beberapa enzim yang lain.

Mengurangkan Kolesterol
Mangga mengandungi tahap pektin, vitamin C dan serat yang membantu mengurangkan tahap kolesterol terutamanya LDL  kolesterol yang tidak baik.

Mengawal Diabetes
Air rebusan daun mangga boleh digunakan sebagai pengawal tahap insulin dalam darah. Makan buah-buahan mangga tidak menyebabkan peningkatan tahap gula dalam darah kerana ia mempunyai indeks glycemic yang rendah.

Menyejukkan badan
Jus mangga hijau dengan air dan pemanis membantu menyejukkan badan semasa musim panas dengan itu dapat menghalang strok haba.

Mengekalkan alkali
Mangga mengandungi tartarik dan malic yang membantu mengekalkan rizab alkali badan.

Meningkatkan Sistem Imun
Mangga mengandungi jumlah  vitamin A dan C yang banyak. Ditambah lagi dengan pelbagai jenis karotenoid atau antioksidan  yang boleh menguatkan sistem imun badan.

Manfaat untuk kulit
Mangga kaya dengan beta-karotena yang ditukar kepada vitamin A nutrien yang membantu mencegah kulit kusam dan jerawat. Buah-buahan ini juga boleh digunakan secara luaran pada kulit untuk menghapuskan jerawat dan membersihkan liang tersumbat .

Melindungi mata
Secawan mangga menyediakan 25% daripada nilai harian vitamin A  yang menghalang mata kering dan rabun malam dan menggalakkan penglihatan yang baik.

Meningkatkan keinginan seks
Mangga boleh membantu meningkatkan nafsu seks seseorang kerana kandungan yang kaya dengan vitamin E .

Peringatan Makan Mangga
Mangga terutama yang hijau mengandungi asid anacardic yang boleh menyebabkan tindak balas yang serupa dengan alahan susu getah. Kulit mangga mengandungi bahan kimia yang dipanggil urushiol yang terdapat dalam sumac racun dan racun ivy yang boleh menyebabkan reaksi alahan pada orang mudah terdedah. Beberapa peniaga menggunakan kalsium karbida untuk membuat mangga masak lebih cepat dan bahan ini boleh menyebabkan masalah kesihatan. Pastikan anda membasuh dan merendam sebelum makan terutamanya mangga yang bukan organik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...