15.12.13

KHASIAT KACANG PANJANG


Kacang Panjang
Kacang panjang mengandungi kalori yang sangat rendah iaitu 100 g kacang mengandungi hanya 47 kalori. Ia mengandungi kuantiti serat larut dan tidak larut. Kacang panjang mengandungi jumlah serat makanan yang secukupnya yang diperlukan dalam diet. Pemakanan serat dalam makanan membantu melindungi membran mukus kolon dengan mengurangkan masa pendedahan kepada bahan-bahan toksik serta dapat mematikan bahan kimia penyebab kepada kanser dalam kolon. Makanan yang kaya serat juga didapati dapat mengurangkan tahap LDL kolesterol dengan mengurangkan penyerapan semula kolesterol  dalam usus.

Kacang panjang adalah salah satu sumber terbaik folat 100 g biji menyediakan 62 μg atau 15% daripada keperluan harian folat. Folat bersama-sama dengan vitamin B-12 adalah salah satu komponen penting dalam sintesis DNA dan pembahagian sel. Folat yang mencukupi dalam diet semasa hamil boleh membantu mencegah kecacatan tiub neural pada bayi yang baru lahir.

Kacang panjang mengandungi jumlah vitamin C yang agak banyak iaitu 100 g kacang meter panjang menyediakan 18.8 mg atau 31% daripada vitamin C. Vitamin C adalah antioksidan yang larut air yang membantu membina imuniti terhadap jangkitan, membantu mengekalkan keanjalan saluran darah dan menawarkan beberapa perlindungan dari kanser.

Tambahan pula, kacang panjang adalah sumber yang sangat baik vitamin A. Pada 865 IU setiap 100 g, kacang mempunyai lebih banyak vitamin ini daripada yang lain kekacang keluarga yang sama. Vitamin A adalah salah satu daripada vitamin penting untuk badan yang disediakan melalui diet kita. Vitamin A mengekalkan integriti membran mukus, meningkatkan kecerahan kulit dan meningkatkan penglihatan malam.

Di samping itu, kacang panjang juga memberikan beberapa mineral yang penting untuk badan anda seperti besi, tembaga, mangan, kalsium dan magnesium. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...