31.5.14

KHASIAT TELUR REBUS


Lemak Baik
Telur rebus menyediakan lemak baik dipanggil monotaktepu dan politaktepu atau dikenali juga sebagai MUFA dan PUFA. Lemak monotaktepu dan politaktepu menstabilkan tahap kolesterol darah dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Lemak ini penting kerana dapat mengawal insulin dalam darah agar dapat mengawal paras gula dalam julat yang sihat, Ini terutamanya jika anda mempunyai diabetes jenis 2. Lebih daripada dua pertiga daripada kandungan lemak dalam telur rebus adalah MUFA dan PUFA baik.

Tinggi Kandungan Protein 
Telur rebus adalah semula jadi sangat tinggi dalam protein. Anda memerlukan protein untuk membina jisim otot, membantu membaiki semua tisu dalam badan dan menyediakan struktur untuk dinding sel. Satu telur rebus besar menyediakan lebih daripada 6 gram protein.

Kesihatan Mata
Salah satu daripada vitamin utama dalam telur adalah vitamin A. Vitamin ini adalah komponen protein yang menyerap cahaya dalam retina anda dan melindungi membran di sekeliling kornea dan juga dapat mengurangkan risiko rabun malam. Wanita memerlukan 700 mikrogram vitamin harian dan lelaki memerlukan 900 mikrogram. Telur rebus yang besar menambah kira-kira 75 mikrogram vitamin A untuk diet anda.

Tulang Kuat
Telur rebus menyediakan vitamin D untuk mengekalkan tulang dan gigi yang kuat. Vitamin D menggalakkan penyerapan kalsium dan mengawal tahap kalsium dalam darah anda. Proses ini memastikan bahawa rangka anda mendapat kalsium yang diperlukan untuk kekuatan dan struktur tulang. 

Maklumat kalori
Satu telur rebus besar menyediakan hampir 80 kalori. Kira-kira 60 peratus daripada kalori datang dari lemak. Jika anda mahu mengurangkan kalori, anda boleh keluarkan kuning telur. Dengan hanya menggunakan protein tanpa lemak dari putih telur, anda boleh mengurangkan pengambilan kalori anda dengan lebih daripada separuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...