1.2.14

KHASIAT AIR COKELAT PANAS


Sedap, panas dan berkrim. Tak kiralah jenama Milo, Ovaltine, Vico, Melko dan sebagainya, air chocolate panas memang sangat enak diminum. Tahukah anda, minuman berperisa ini telah mula diminum oleh kaum Mayan ribuan tahun dahulu lagi dan mereka telah menemui banyak khasiat dalam minuman ini.
  1. Menurut kajian yang dijalankan di Universiti Cornell, kepekatan antioksidan dalam koko panas adalah hampir dua kali lebih kuat sebagai wain merah. Kepekatan koko adalah dua hingga tiga kali lebih kuat daripada teh hijau dan empat hingga lima kali lebih kuat daripada teh hitam. 
  2. Profesor Chang Yong Lee , pemimpin kajian Cornell itu, menambah bahawa "panas " dalam " coklat panas " adalah penting juga. Lebih banyak antioksidan dikeluarkan apabila ia dipanaskan.
  3. Secawan koko panas mengandungi 611 miligram daripada sebatian fenolik setara asid Gallic ( GAE ) dan 564 miligram setara epicatechin flavonoid (ECE) . Asid Gallic antioksidan digunakan untuk merawat pendarahan dalaman, albuminuria (kehadiran albumin dalam air kencing, yang boleh menunjukkan penyakit buah pinggang) dan kencing manis.
  4. Walaupun bar biasa coklat mempunyai manfaat antioksidan yang kuat , manfaat kesihatan boleh mengatasi kerana lemak tepu hadir - koko umumnya mempunyai lebih kurang lemak setiap hidangan dibandingkan dengan 8 gram lemak dalam coklat standard.
  5. Flavonoid yang membantu proses meningkatkan nitrik oksida dalam badan anda , itulah sebabnya koko panas boleh meningkatkan aliran darah, membantu menurunkan tekanan darah dan meningkatkan kesihatan jantung.
  6. Flavonoid dalam coklat panas juga membantu mencegah platelet dalam darah anda daripada bergaul bersama-sama dan membentuk gumpalan yang menyebabkan darah membeku dan tersumbat dalam arteri darah.
  7. Minum coklat panas boleh membantu proses anda berfikir dengan lebih baik juga. Flavonoid yang meningkatkan aliran darah dan oksigen ke otak. Sindrom Demensia adalah disebabkan oleh aliran darah yang lambat ke otak, penyelidik berfikir ia boleh dirawat dengan koko.
Bagaimana, petang ini dan sarapan besok ambil lah secawan koko panas untuk kesihatan anda...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...