7.11.13

KHASIAT GARAM


Jika anda beranggapan bahawa garam merupakan salah satu makanan yang dapat mengurangkan kesihatan anda dan menambah garis pinggang anda, maka anda perlu tahu ada manfaat untuk menambah sedikit garam untuk diet makanan anda. Garam memainkan peranan dalam pengekalan air, pengecutan otot, dan mengandungi nutrien yang penting untuk perut anda. Garam dalam kesederhanaan adalah sebenarnya sangat penting untuk diet anda. 

Garam Membantu Menyimpan Air di Badan
Badan kita bergantung kepada elektrolit, termasuk garam, untuk membantu menjalankan impuls elektrik yang mengawal banyak fungsi badan kita . Untuk mengekalkan badan kita berfungsi seperti yang sepatutnya , badan kita memerlukan jumlah yang betul elektrolit. Elektrolit mencetuskan mekanisme dahaga, yang menyebabkan kita mengambil jumlah air yang cukup . Dengan air ini, buah pinggang kita dapat memastikan jumlah yang sesuai elektrolit dalam aliran darah kita. Jumlah air pada badan kita juga mengekalkan kesan tekanan darah normal . Fikirkanlah : banyak bar dan restoran menyediakan makanan ringan masin percuma. Mengapa? Mereka membuat anda dahaga dan ingin membeli lebih minuman!

Garam Merangsang Penguncupan otot
Garam adalah penting untuk saraf, kerana ia merangsang pengecutan otot , ini juga akan membantu mencegah otot anda dari kekejangan . Garam juga menyimpan kalsium dan mineral lain dalam aliran darah. Ia juga merangsang kelenjar adrenal. Garam juga sangat penting dalam pencegahan  kepanasan dari sinar matahari, yang sangat penting untuk kita ingat pada bulan-bulan musim panas.

Garam Mengandungi Nutrien Penting untuk Sistem Penghadaman 
Garam memainkan peranan utama dalam proses pencernaan dan penyerapan. Garam mengaktifkan enzim dalam mulut dipanggil amilase air liur. Pada ketika ini , garam membenarkan citarasa anda pada rasa makanan. Garam juga memainkan peranan dalam pencernaan dengan membantu memecahkan struktur kompleks makanan. Garam juga mewujudkan asid hidroklorik. Asid hidroklorik adalah mencetus lepada rembesan penghadaman yang terdapat pada dinding perut. Garam sebenarnya membantu badan anda menghadamkan makanan dan bukannya cuba untuk memusnahkan makan anda.

Kekurangan Garam Adakah Berbahaya
Kekurangan natrium adalah keadaan kesihatan di mana badan tidak menerima bekalan yang mencukupi natrium. Kekurangan natrium boleh menjadi amat ketara dalam suhu yang berlebihan , yang menyebabkan badan untuk berpeluh banyak dan corak dehidrasi akan menetapkan masuk kekurangan Natrium boleh membawa kepada tekanan jika tekanan darah menurun terlalu teruk. Garam adalah penting untuk status pemakanan yang baik. Terlalu sedikit boleh menyebabkan gangguan di dalam tisu -air dan keseimbangan asid-bes yang penting untuk nutrisi yang baik.

Ingat, makanan yang terlalu tinggi dalam natrium boleh membawa kepada pengekalan air yang tinggi dan tekanan darah tinggi. Secara keseluruhan, garam biasanya toksik kepada orang dewasa, dengan syarat ia dikeluarkan dengan betul. Jumlah maksimum yang natrium yang perlu dimasukkan ke dalam diet yang sihat perlu terdiri daripada 2,400-3,000 mg / hari.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...