15.9.14

KHASIAT DURIAN


Faedah kesihatan buah Durian 
Durian seperti buah-buahan tropika yang lain seperti pisang, avocado dan nangka sangat kaya dengan tenaga, mineral dan vitamin. 100g durian segar mengandungi sejumlah 147 kalori. 

Isi buah durian sangat lembut, mudah dihadam dan terdiri daripada gula ringkas seperti fruktosa dan sukrosa yang menambah tenaga dan mencergaskan semula badan serta-merta. Walaupun ia mengandungi jumlah lemak yang tinggi berbanding buah-buahan lain namun ia adalah bebas daripada lemak tepu dan kolesterol. 

Durian kaya dengan serat pemakanan yang menjadikannya sebagai julap yang baik. Kandungan serat membantu melindungi membran mukus kolon dengan mengurangkan masa najis berada di usus yang menyebabkan kepada kanser dalam usus besar. 

Buah durian adalah sumber yang baik antioksidan vitamin-C (kira-kira 33% daripada RDA). Pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C membantu tubuh menentang agen jangkitan dan radikal bebas yang berbahaya. 

Durian adalah sumber vitamin B-kompleks seperti niasin, riboflavin, asid Pantothenic (vitamin B5), pyridoxine (vitamin B-6) dan thiamin (vitamin B-1) satu ciri yang jarang ada pada buah-buahan yang lain. 

Selain itu, ia juga mengandungi mineral seperti mangan, tembaga, besi dan magnesium. Mangan digunakan oleh badan sebagai faktor ko-enzim antioksidan, superoxide dismutase. Tembaga diperlukan dalam pengeluaran sel-sel darah merah. Besi diperlukan untuk pembentukan sel darah merah. 

Buah durian segar adalah sumber yang sangat kaya dengan kalium. Kalium merupakan elektrolit penting sel dan cecair badan yang membantu mengawal kadar jantung dan tekanan darah. 

Selain itu, ia juga mengandungi paras tinggi asid amino, triptofan juga dikenali sebagai " pil tidur semula jadi " yang berfungsi dalam metabolisme badan ke atas serotonin dan melatonin;  neuro-kimia ini mempunyai fungsi penting untuk penggalak tidur dan dalam rawatan epilepsi. 

Sumber yang baik tenaga: 
100 gram durian mengandungi kira-kira 21% daripada keperluan karbohidrat setiap hari. Sebagai sumber yang kaya dengan karbohidrat, ia membantu dalam menambahkan semula tahap tenaga anda. 

Bertindak sebagai anti-depresan semula jadi: 
Kajian telah membuktikan bahawa tahap rendah serotonin sebenarnya boleh mencetuskan kemurungan. Durian adalah kaya dengan Vitamin B6 yang penting untuk pengeluaran serotonin. Oleh itu, pengambilan durian dinasihatkan untuk meningkatkan tahap serotonin dan dengan itu dapat mengurangkan kemurungan. 

Untuk tulang dan gigi yang sihat: 
Kehadiran kalsium, kalium dan vitamin B dalam jumlah yang besar membuat buah ini bermanfaat untuk mengekalkan kesihatan gigi dan tulang. 

Membantu melambatkan penuaan: 
Vitamin C didapati banyak dalam buah-buahan ini. Vitamin C adalah antioksidan yang kuat yang membantu untuk menjaga tekanan oksidatif yang dicetuskan oleh radikal bebas di teluk. Semakin rendah tahap tekanan oksidatif, yang lebih perlahan proses penuaan. 

Untuk sistem penghadaman yang sihat: 
Kehadiran serat dalam durian membantu mengurangkan pergerakan usus. Ini seterusnya dapat mengelakkan sembelit dan meningkatkan kuasa penghadaman. Kehadiran thiamin dan niacin meningkatkan selera makan dan juga kuasa penghadaman, dengan itu memastikan sistem penghadaman anda kekal sihat. 

Mengekalkan paras gula dalam darah: 
Kehadiran mangan di tahap yang dikehendaki membantu dalam peraturan dan penyelenggaraan tahap gula dalam darah. Oleh itu, ia boleh relished oleh pesakit diabetes tanpa rasa takut. 

Mengekalkan tahap tekanan darah: 
Durian merupakan sumber kalium yang diperlukan untuk mengekalkan tahap sodium dalam badan manusia tidak terjejas. Pengambilan buah-buahan ini dengan itu boleh mengelakkan tekanan darah tinggi dan masalah kesihatan yang berkaitan. 

Bermanfaat untuk pesakit kekurangan darah: 
Folat, jika tidak hadir dalam kuantiti yang mencukupi, boleh mengurangkan jumlah sel-sel darah merah. Ini seterusnya boleh menyebabkan anemia. Durian merupakan sumber folat bersama-sama dengan tembaga dan besi. Oleh itu, pesakit anemia boleh makan durian untuk mengatasi masalah anemia. 

Membantu mencegah penyakit kardiovaskular: 
Kehadiran organosulfur membantu untuk mengawal selia enzim radang. Oleh itu, ia mempunyai potensi untuk mengelak penyakit kardiovaskular dari sini. 

Untuk libido yang lebih baik: 
Durian dikenali untuk meningkatkan libido. Oleh itu ia membantu dalam merancakkan semula kehidupan seksual anda
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...