19.8.14

KHASIAT PAKU PAKIS


Pucuk paku pakis adalah sayuran unik dalam bentuknya, rasanya dan nilai khasiat pemakanannya. Pucuk paku pakis muda berbentuk kerinting mengandungi hanya 34 kalori per 100 g. Namun demikian ia berkualiti tinggi dalam nilai pemakanan kerana memberi beberapa manfaat seperti antioksidan, vitamin dan omega-3 dan omega-6 asid lemak perlu. Tahukah anda pucuk paku pakis yang dikutip segar adalah sayuran organik 100%. 

Pucuk paku pakis segar adalah sangat tinggi dalam antioksidan vitamin A dan karotin. 100g pucuk paku pakis mengandungi 3617 IU atau 120% daripada keperluan harian yang disyorkan vitamin A. Vitamin A adalah anti-oksidan semulajadi yang kuat dan diperlukan oleh badan untuk mengekalkan integriti kulit dan mukus membran. Ia juga merupakan vitamin yang penting untuk penglihatan. Kajian penyelidikan menunjukkan bahawa makanan semula jadi yang kaya dengan vitamin A membantu badan melindungi paru-paru dan rongga mulut dari serangan kanser.

Ia juga adalah sumber yang sangat baik dari banyak poli-fenolik sebatian flavonoid semula jadi seperti α dan ß-karoten. Karoten bertukar menjadi vitamin A di dalam badan.

Rasa manis yang unik datang dari zat ia yang kaya dengan vitamin C. 100 g pucuk paku pakis segar mengandungi 26.6 mg atau 44% daripada tahap yang diperlukan setiap hari. Vitamin C adalah larut air dan merupakan anti-oksida. Bersama sebatian flavonoid seperti karotin, ia membantu melawan radikal bebas yang berbahaya dan menawarkan perlindungan daripada kanser, keradangan, batuk, virus dan selsema.

Pucuk pakis adalah sumber yang sangat baik untuk mineral dan elektrolit terutamanya kalium, besi, mangan dan tembaga. 100 g pucuk segar mengandungi 370 mg atau 7% daripada tahap harian kalium. Potassium merupakan elektrolit mesra jantung yang membantu mengurangkan tekanan darah dan kadar jantung dengan menangani kesan natrium.

Selanjutnya ia mengandungi sejumlah kecil vitamin B-kompleks seperti niasin, riboflavin dan thiamin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...