5.4.14

KHASIAT HATI AYAM






Kaya dengan pelbagai nutrien
Hati ayam penuh dengan protein dan merupakan sumber vitamin A yang sangat banyak, vitamin B-12, riboflavin, folat dan besi. Walaupun hati tidak mengandungi kandungan lemak yang tinggi, ia mempunyai tahap kolesterol yang sangat tinggi. Hati ayam masih boleh dibuat sebagai hidangan tambahan sekali-sekala yang sihat untuk diet kebanyakan orang selagi ia dimakan dengan secara sederhhana. Tetapi bagi sesiapa yang mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan dengan kolesterol, anda dinasihatkan agar berhenti dari mengambil hati ayam ini.

Nutrien dalam hati ayam
Satu hidangan sebanyak 3 auns hati ayam yang dimasak mengandungi 130 kalori, 21 gram protein dan 5 gram lemak, termasuk 2 gram lemak tepu. Bagi mereka yang mengambil 2000 kalori setiap hari, lemak termasuk lemak tepu di dalam hati ayam mewakili hanya kira-kira 8 peratus daripada jumlah yang dibenarkan untuk setiap hari. Satu hidangan hati ayam mengandungi 535 miligram kolesterol, yang jauh lebih tinggi daripada had yang disyorkan setiap hari antara 200 dan 300 miligram.

Vitamin dalam hati ayam
Satu hidangan hati ayam masak akan menyediakan anda dengan;
  • vitamin A sebanyak 12,228 i.u.
  • vitamin B-12 sebanyak 18 mikrogram
  • folat sebanyak 476 mikrogram
  • riboflavin sebanyak 2 miligram
  • vitamin B-6 sebanyak 0.7 miligram
  • vitamin C sebanyak 2.3 miligram
  • niasin sebanyak 11.8 miligram
  • thiamine sebanyak 0.25 miligram. 

Vitamin A adalah penting untuk fungsi normal organ-organ anda, penglihatan, fungsi imun, pembentukan dan pembiakan sel-sel dan vitamin B-12 yang hanya boleh didapati dari makanan berasaskan haiwan. Kandungan vitamin adalah amat perlu bagi fungsi otak yang betul dan untuk membentuk sel-sel darah merah dan DNA.

Mineral dalam hati ayam
Hati juga merupakan sumber mineral yang sangat baik. Ini adalah kandungan mineral yang terdapat dalam hati ayam;
  • besi  11 miligram 
  • zink 3.4 miligram
  • fosforus 376 miligram
  • magnesium 23 miligram. 

Badan anda menggunakan zat besi untuk membentuk sel-sel darah merah yang mengangkut oksigen bagi mewujudkan tenaga. Zink adalah penting untuk pembahagian sel, pertumbuhan dan membentuk protein dan DNA, fungsi imun dan penyembuhan luka. Fosforus pula adalah perlu bagi mewujudkan tenaga, membentuk tulang, sel-sel membaiki dan buah pinggang, jantung, otot dan fungsi saraf.


AMARAN KOLESTEROL
Walaupun hati ayam sangat kaya dengan nutrien, sebahagian orang yang mempunyai masalah tertentu patut berhenti mengambilnya. Ini termasuk orang yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi dan juga mereka yang mempunyai masalah buah pinggang dan wanita mengandung. Kandungan fosforus yang terlalu tinggi boleh menyebabkan kalsium ditarik dari tulang, dan kandungan vitamin yang terlalu tinggi untuk wanita hamil berpotensi membawa kepada kecacatan kelahiran. Mereka yang sihat  boleh memakan hidangan kecil hati ayam dari semasa ke semasa, terutamanya jika mereka menghadkan jumlah makanan yang mengandungi kolesterol yang diambil pada masa yang sama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...