9.11.13

KHASIAT TELUR MASIN


Telur itik masin memang kaya dengan lemak, protein dan pelbagai asid amino yang diperlukan oleh tubuh manusia. Selain itu, ia mengandungi pelbagai mineral seperti kalsium, fosforus , besi, dan unsur-unsur surih dan pelbagai vitamin yang penting untuk tubuh manusia. 
 Kaedah pengawetan khas telah membuat unsur-unsur dalamnya lebih mudah untuk menyerap dalam tubuh. Telur masin dengan rasa masin yang sederhana adalah popular di kalangan semua peringkat umur. 
   Sebagai perbandingan dengan telur itik biasa, sebahagian daripada protein dalam telur masin telah dilupuskan ke dalam asid amino dalam proses pengawetan, kemasinan dalam telur akan meningkat dan garam bukan organik akan meningkat sedikit . Dalam kes kuning telur mentah, lemak disepadukan dengan protein dan oleh itu tersembunyi. Walau bagaimanapun, seperti proses pengawetan berterusan, protein akan di neuturalize dan dipisahkan dari lemak. Hasilnya lemak akan berkumpul dan bertukar menjadi minyak kuning . Kuning telur masin mengandungi lututrin oren-merah dan karotena yang membuat telur masin berkhasiat dan berfaedah. Minyak kuning menunjukkan telur masin telah lengkap. 
    Selain itu, telur itik masin lebih kaya dengan kalsium, besi dan lain-lain garam bukan organik daripada telur ayam dan telur itik segar. Oleh itu telur itik masin adalah pilihan yang baik untuk kalsium dan zat besi tambahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...