7.11.13

KHASIAT IKAN

                    

Manfaat Kesihatan

Sebab mengapa ikan adalah satu sumber penting pemakanan penting adalah kerana ia menyediakan bahan yang diperlukan untuk tubuh manusia dan juga mengurangkan risiko pelbagai penyakit. Sebagai contoh , ia telah menunjukkan bahawa ia bertindak sebagai perisai dari segi kesihatan dengan kandungan asid omega-3 dimakan secara tetap , ia mengurangkan risiko penyakit jantung dan menguatkan sistem imun.

Malah, apabila kita mengkaji sifat-sifat pemakanan ikan, kita akan berjumpa dengan beberapa fakta yang sangat menarik. Ikan , yang diberikan kepada kita sebagai rahmat oleh Tuhan kita, adalah makanan yang sempurna, terutama dari segi protein , vitamin D dan unsur surih (unsur-unsur tertentu yang terdapat dalam kuantiti yang minimum dalam badan tetapi yang masih amat penting kepadanya ). Oleh kerana ia mengandungi mineral - seperti fosforus , sulfur dan vanadium -ikan menggalakkan pertumbuhan dan membolehkan tisu untuk pulih. Daging ikan juga membantu dalam pembentukan gigi dan gusi yang sihat , manfaat kulit , membuat rambut sihat dan menyumbang kepada usaha memerangi jangkitan bakteria. Ia juga memainkan peranan yang penting dalam pencegahan serangan jantung kerana ia cantik mengawal tahap kolesterol dalam darah. Ia membantu badan untuk memecahkan dan menggunakan kanji dan lemak, menjadikannya lebih kuat dan lebih bertenaga. Sebaliknya , ia juga mempengaruhi fungsi aktiviti mental. Sekiranya bahawa vitamin D dan mineral lain yang terkandung dalam ikan tidak dimakan dalam kuantiti yang mencukupi, gangguan seperti penyakit riket (kelemahan tulang) , penyakit gusi, goiter dan hyperthyroid semua mungkin timbul.

Di samping itu, sains moden juga telah menemui bahawa asid lemak omega-3 dalam ikan juga menduduki tempat yang penting dalam kesihatan manusia. Lemak ini telah pun digambarkan sebagai asid lemak perlu.

Kelebihan Omega -3 Minyak Ikan

Terdapat dua jenis asid lemak tak tepu dalam minyak ikan yang amat penting untuk kesihatan kita : EPA (asid eicosapentaenoic ) dan DHA (asid docosahexaenoic ). EPA dan DHA yang dikenali sebagai lemak politaktepu dan mengandungi penting Omega- 3 asid lemak. Sejak asid lemak omega -3 dan omega-6 tidak dikeluarkan dalam badan manusia , mereka perlu diambil dari luar.

Terdapat satu badan besar bukti yang berkaitan dengan faedah kepada kesihatan manusia minyak ikan, faedah sebenar yang berpunca dari kandungan asid lemak omega-3 itu. Walaupun hadir dalam minyak sayur-sayuran , asid lemak omega-3 adalah kurang berkesan berhubung dengan kesihatan manusia. Walau bagaimanapun , marin plankton adalah sangat berkesan pada beralih omega-3 kepada EPA dan DHA. Apabila ikan makan plankton, perlembagaan mereka menjadi lebih kaya dengan EPA dan DHA. Yang seterusnya , membuat ikan salah satu sumber terkaya asid ini amat penting lemak.

Manfaat penting dalam Asid Lemak Yang Dijumpai dalam Ikan

Salah satu ciri-ciri utama asid lemak dalam ikan adalah sumbangan yang mereka buat untuk pengeluaran tenaga badan. Asid lemak ini menjalankan pemindahan elektron dengan melampirkan diri mereka kepada oksigen dalam badan dan permit tenaga untuk dihasilkan untuk pelbagai proses kimia di dalamnya. Oleh itu, terdapat bukti yang menunjukkan bahawa makanan yang kaya dengan minyak ikan membantu keletihan pertempuran dan meningkatkan keupayaan mental dan fizikal. Omega-3 meningkatkan kuasa individu tumpuan seberapa banyak yang ia atau tahap tenaga beliau. Terdapat asas saintifik kepada pepatah lama " ikan adalah baik untuk otak ": Bahan utama dalam lemak otak adalah DHA, yang mengandungi omega- 3 asid lemak.


Kepentingan Ikan untuk Jantung yang sihat

Asid lemak omega-3 dalam ikan diakui melindungi daripada penyakit kardiovaskular dengan mengurangkan tekanan darah dan kolesterol dan trigliserida dalam darah. 2 Trigliserida adalah satu bentuk lemak dan menyerupai LDL (kolesterol jahat ) yang tinggi kandungan protein lemak dan rendah . Tahap trigliserida yang dibangkitkan, terutamanya bersama-sama dengan kolesterol tinggi, meningkatkan risiko penyakit jantung. Di samping itu, minyak ikan mengurangkan serangan jantung selepas mengancam nyawa ritma jantung yang tidak normal.

Dalam satu kajian oleh Persatuan Perubatan Amerika, ia telah diperhatikan bahawa tahap serangan jantung di kalangan wanita makan lima hidangan ikan seminggu jatuh sebanyak satu pertiga. Ini dipercayai berpunca daripada asid lemak omega-3 dalam minyak ikan menyebabkan kurang darah pembekuan. Kelajuan normal darah di dalam urat kami ialah 60 kmsj ( 37.3 mph ) dan ia adalah amat penting untuk darah menjadi kelikatan yang betul dan ketumpatan , kuantiti dan kelajuan untuk berada pada tahap normal. Bahaya yang paling teruk bagi kami darah selain daripada keadaan biasa pendarahan -adalah kerana ia membeku dan hilang keupayaan untuk mengalir dengan betul. Minyak ikan juga berkesan dalam mengurangkan pembekuan darah dengan menghalang thrombocyte dalam darah ( platelet darah yang menumpukan darah sekiranya pendarahan ) daripada mematuhi satu sama lain. Jika tidak, penebalan darah boleh membawa kepada penyempitan arteri. Sebaliknya, ini boleh membawa kepada banyak organ-organ dalam badan terutamanya jantung , otak, mata dan buah pinggang - menerima kekurangan bekalan darah, penurunan fungsi dan akhirnya, kehilangan fungsi. Sebagai contoh, apabila arteri sepenuhnya disekat pada akaun pembekuan ini boleh membawa kepada serangan , lumpuh atau lain-lain masalah jantung , bergantung kepada lokasi arteri.

Omega-3 asid lemak juga memainkan peranan yang penting dalam pengeluaran hemoglobin molekul, yang membawa oksigen dalam sel-sel darah merah, dan dalam mengawal nutrien melalui membran sel. Mereka juga menghalang kesan kerosakan lemak yang berbahaya kepada badan.

Kepentingan untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Bayi Yang Baru Lahir

Sebagai satu komponen penting dalam otak dan mata, Omega-3 asid lemak telah menjadi subjek penyelidikan, terutamanya dalam tempoh 10 tahun yang lalu , berkaitan dengan keperluan bayi yang baru dilahirkan. Terdapat satu badan besar bukti yang berkaitan dengan kepentingan omega- 3 kepada perkembangan janin dalam rahim ibu dan bayi yang baru lahir . Omega-3 adalah amat besar untuk pembangunan yang sepatutnya otak dan saraf sepanjang kehamilan dan dalam masa kanak-kanak awal. Para saintis menekankan pentingnya susu ibu kerana ia adalah sebuah kedai yang asli dan sempurna omega-3.

Manfaat untuk Kesihatan Bersama

Risiko utama dalam artritis reumatoid ( keadaan sendi yang menyakitkan dikaitkan dengan penyakit sendi ) ialah memakai sendi , yang membawa kepada kerosakan yang tidak boleh diperbaiki. Ia telah membuktikan bahawa makanan yang kaya dengan omega -3 asid lemak menghalang artritis dan mengurangkan ketidakselesaan bengkak dan sensitif sendi.


Manfaat Mengenai  Fungsi  Otak dan Saraf 

Sebilangan besar kajian telah menunjukkan kesan omega -3 asid lemak ke atas fungsi yang sihat otak dan saraf. Di samping itu, ia telah menunjukkan bahawa tetulang minyak ikan boleh mengurangkan gejala kemurungan dan skizofrenia dan mencegah penyakit Alzheimer ( penyakit otak yang menyebabkan kehilangan ingatan dan menghalang aktiviti-aktiviti sehari- hari). Sebagai contoh , pengurangan dalam masalah seperti keresahan , tekanan dan kesukaran tidur telah diperhatikan dalam individu yang mengalami kemurungan yang mengambil 1 gram omega -3 asid lemak dalam tempoh 12 minggu. 3


Manfaat terhadap Gangguan keradangan dan Pengukuhan Sistem Imun

Pada masa yang sama , Omega -3 asid lemak mempunyai (jangkitan mencegah ) fungsi anti -radang. Omega-3 itu boleh digunakan dalam penyakit-penyakit berikut:

Rheumatoid arthritis (jangkitan bersama dikaitkan dengan penyakit sendi ),

Osteoartritis ( satu bentuk artritis secara beransur-ansur merosot fungsi sendi)

Kolitis Colitis (ulser dikaitkan dengan keradangan kolon ), dan

Lupus (penyakit yang menyebabkan tompok-tompok pada kulit).

Ia juga melindungi myelin (bahan yang mengelilingi sel-sel saraf ).

Glaukoma (sejenis penyakit mata ditandai dengan luar biasa tekanan tinggi dalam bola mata yang mungkin menyebabkan buta)

Multiple sclerosis ( penyakit yang serius progresif akibat pengerasan tisu di dalam otak dan saraf tunjang ),

Osteoporosis ( penyakit yang membawa kepada kelemahan struktur dalam struktur tulang)

Pesakit kencing manis.

pesakit migrain

Anorexia ( gangguan mungkin membawa maut makan)

Burns

Masalah mengenai kesihatan kulit.

Terdapat juga bukti yang meluas bahawa masyarakat seperti orang Eskimo Greenland dan Jepun, yang makan banyak ikan , kaya dengan omega-3 asid lemak, mempunyai risiko yang jauh lebih rendah daripada penyakit jantung dan arteri, asma dan psoriasis. Ikan itu, adalah disyorkan sebagai satu bentuk rawatan dan amat disyorkan oleh pakar pemakanan pada akaun faedah yang terbukti untuk kesihatan jantung.


Faedah tambahan kepada orang-orang yang dinyatakan di atas yang baru muncul setiap hari. Selain itu, ia hanya boleh dilakukan untuk mendedahkan manfaat kesihatan ikan -hebatnya oleh ramai saintis yang bekerja di makmal penyelidikan yang lengkap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...