15.5.14

KHASIAT TEPUNG JAGUNG

Tepung jagung telah menjadi bahan campuran dalam masakan masyarakat kita. Ia boleh menjadi ramuan utama untuk membuat mufin jagung atau roti jagung atau sebagai pemekat kuah atau chowders. Nilai pemakanan untuk tepung jagung kuning dan tepung jagung putih sebenarnya adalah sama sahaja. Tepung jagung adalah makanan sihat apabila anda mengambilnya secara sederhana bersama-sama dengan makanan yang padat dengan nutrien .

Isi kandungan
Secawan tepung jagung mempunyai 416 kalori dan 4.4 gram daripada jumlah lemak dengan hampir tiada lemak tepu. Ia mempunyai 11 gram protein dan 89 gram daripada jumlah karbohidrat, termasuk 75 gram kanji. Ia menyediakan 7.3 gram serat pemakanan, yang boleh membantu menurunkan paras kolesterol anda dan mengurangkan risiko sembelit. Tepung jagung adalah bebas kolesterol dan sumber fitonutrien dan antioksidan dipanggil Lutein dan Zeaxanthin menurut pusat maklumat di Institut Mikronutrien Linus Pauling.

Nutrien 
Sebahagian daripada nutrien telah hilang daripada bijirin penuh semasa pemprosesan dan  penghalusan. Tepung jagung bagaimanapun telah diperkaya semula dengan menambah beberapa nutrien semula jadi yang mengandungi sekurang-kurangnya sama banyak dengan kandungan yang asal. Bijirin yang diperkaya mengandungi tahap thiamin atau vitamin B -1, riboflavin atau vitamin B-2, niasin atau vitamin B-3, folat dan zat besi. Secawan tepung jagung diperkaya mempunyai 9 miligram besi, 1.8 miligram thiamin, 0.9 miligram riboflavin, 11 miligram niasin dan 238 mikrogram folat, atau sekurang-kurangnya separuh dalam seharian nutrien ini.

Rendah natrium
Tepung jagung adalah rendah natrium dengan hanya 6 miligram dalam cawan yang diperkaya tepung jagung kuning. Diet rendah natrium boleh membantu mengelakkan tekanan darah tinggi atau membantu anda menurunkan tekanan darah anda jika anda sudah mempunyai tekanan darah tinggi. Cadangan ini adalah untuk orang dewasa yang sihat mempunyai tidak lebih daripada 2300 miligram natrium dan untuk individu hipertensi mesti kekal pada tahap 1500 miligram sehari.

Nutrien lain
Magnesium dan kalium yang perlu bagi mengawal tekanan darah, dan secawan tepung jagung kuning mempunyai 106 miligram magnesium, atau 27 peratus daripada nilai harian yang ditentukan untuk orang dewasa yang sihat. Ia juga mengandungi 300 miligram kalium, atau hampir 8 peratus daripada minimum 4,700 miligram kalium sehari. Selenium adalah mineral yang menggalakkan aktiviti antioksidan sama seperti vitamin C dan E dalam badan anda dan tepung jagung mengandungi 16 miligram selenium atau 23 peratus keperluan harian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...