3.5.14

KHASIAT KUACI BUNGA MATAHARI



Kandungan Nutrien
Kuaci biji bunga matahari mengandungi sejumlah besar vitamin E iaitu 61.5 % daripada nilai harian yang diperlukan anda. Ia juga mengandungi vitamin B1, mangan, tembaga, magnesium, vitamin B6, fosforus, dan beberapa nutrien penting lain. Nutrien ini menyediakan badan anda dengan beberapa faedah. Mari kita lihat apa manfaat yang boleh anda dapat melaluinya.

Manfaat Vitamin E
Vitamin E adalah sangat penting untuk badan anda, tetapi kebanyakan daripada kita tidak mendapatkannya dengan cukup. Jika anda mempunyai artritis atau isu-isu radang lain, mengambil lebih vitamin E boleh membantu anda mengurangkan gejala anda. Biji bunga matahari adalah makanan ringan yang sangat baik sebagai sebahagian daripada diet antiradang. Vitamin E meneutralkan radikal bebas dan membantu kulit anda, organ-organ dan tisu-tisu lain untuk kekal sihat. Ini adalah salah satu sebab bahawa vitamin E adalah elemen penting dalam produk kecantikan, termasuk sabun dan syampu. Vitamin E boleh membantu untuk menjaga kulit anda segar sentiasa dan mungkin mempunyai kesan anti-penuaan pada penampilan anda. Ia juga boleh menguatkan rambut anda dan melindungi daripada kerosakan.

Kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan vitamin E membantu mengurangkan risiko anda mendapat kanser kolon atau penyakit kardiovaskular. Vitamin E adalah dapat menghentikan tindakan radikal bebas dan menghentikan tindakan pengoksidaan kolesterol yang menghalang sumbatan dalam arteri anda (kolesterol teroksida hanya untuk dinding saluran darah anda). Akhir sekali, satu faedah lebih vitamin E adalah pengurangan hot flashes semasa menopaus.

Manfaat Phytosterols
Terdapat bahan yang terdapat di dalam biji bunga matahari dipanggil phytosterols. Lebih menarik lagi, bahan kimia ini adalah sama dengan struktur kolesterol, namun ia dapat mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah anda. Dengan mengurangkan kolesterol anda, phytosterols pada biji bunga matahari menambah manfaat kesihatan kardiovaskular dan juga boleh melindungi anda daripada kanser.

Magnesium 
Magnesium hadir dalam tahap tinggi dalam biji bunga matahari. Ini merupakan satu lagi nutrien yang ramai orang tidak mendapatkannya dengan secukupnya. Pengambilan magnesium mempunyai kelebihan untuk kesihatan. 
Jika anda seorang penghidap asma ia boleh mengurangkan gejala asma anda. 
Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi ia mungkin boleh menurunkannya. 
Orang dengan migrain boleh cuba untuk mengambil kuaci biji bunga matahari untuk mengurangkan rasa migrain.
Wanita yang menghidap PMS (premenstrual syndrome) iaitu sakit kepala apabila menghampiri tempoh haid. PMS sering disertai dengan migrain dan kekejangan otot dan saraf dengan mudah boleh berlaku secara overactivated. Pengambilan magnesium boleh mengimbangi beberapa kesan-kesan ini.

Magnesium tambahan menyokong pertumbuhan tulang yang sihat dan boleh meningkatkan tahap tenaga anda dan melawan kelesuan. Pada masa yang sama, magnesium membantu untuk merehatkan saraf dengan bertindak sebagai penghalang saluran kalsium. Ini membolehkan saraf anda terhindar dari gejala overactivating yang menyebabkan tekanan darah tinggi, kekejangan otot dan migrain.

Faedah selenium
Selenium bukanlah nutrien yang  terkenal , tetapi ia adalah sangat penting. Kajian telah menunjukkan bahawa kanser boleh berlaku akibat dari pengambilan selenium yang tidak mencukupi. Selenium boleh memperlahankan atau menghentikan penyebaran sel-sel kanser dan juga membuat dan membaiki sel-sel bukan kanser yang rosak dalam tubuh anda. Selenium juga mempunyai hubungan penting dengan protein yang melindungi badan anda daripada toksin karsinogenik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...