1.5.14

KHASIAT HATI LEMBU


Hati lembu telah lama menjadi salah satu makanan bahagian organ yang paling popular. Walaupun ia mungkin agak tidak seberapa rasa dan teksturnya seperti daging lembu, hati lembu memberikan anda rasa dan tekstur yang unik. Lebih-lebih lagi sekiranya anda pandai memilih padanan makanan bermasak yang boleh dimasak bersama hati lembu seperti sayur kacang panjang masak kicap bersama hati lembu, kobis, cili dan sebagainya. 
Terdapat beberapa faedah kesihatan pada hati lembu yang mana kita boleh ambilnya sebagai diet makanan kebiasaan kita.
Hati lembu kaya dengan beberapa mineral, vitamin dan nutrien. Ia boleh memenuhi banyak keperluan untuk mineral dan nutrien kepada lelaki dan wanita usia pertengahan. 

Rendah Kalori
Hati adalah salah satu protien daging yang rendah dari segi ketumpatan kalori di dalamnya. Hati lembu mengandungi hanya kira-kira 150 kalori nilai pemakanan. Ini meletakkan ia tepat berbanding stik dan lain-lain jenis daging lembu yang lazim digunakan. Ini bermakna anda boleh makan hati dan menikmati faedah daripada makan daging lembu, tidak perlu bimbang mengenai kesan kalori yang sering kali dikaitkan dengan makan daging lembu.

Nutrien 
Hati penuh dengan beberapa nutrien yang berlainan. Sebenarnya hati lembu dalam bahagian saiz hidangan tunggal boleh memenuhi keperluan pemakanan untuk beberapa vitamin berbeza dan nutrien ntuk satu hari untuk kita. Hati lembu mengandungi beban zat tembaga, riboflavin, dan vitamin A dan B12. Semua nutrien vitamin dan pelbagai yang perlu untuk fungsi sistem tubuh badan anda dan hati lembu boleh membantu anda untuk memenuhi keperluan harian anda dan memastikan anda kekal sihat.




Faedah Pemakanan Yang Lain
Hati juga mempunyai beberapa nutrien yang lain. Walaupun ia tidak mampu menyediakan anda dengan bekalan zat harian penuh, , ia kaya dengan protein, thiamin, Vitamin B6 dan lain-lain jenis nutrien juga. 

Rendah Lemak
Hati adalah lebih rendah lemak berbanding daging lembu. Ini menjadikan ia secara amnya lebih sihat, walaupun ia masih mempunyai lebih banyak lemak berbanding daging alternatif yang lain. Jika anda sedang mencari makanan pengganti daging, hati lembu adalah pilihan yang terbaik. 


AMARAN PERMAKANAN

Hati mempunyai tahap lipoprotein berketumpatan rendah atau LDL kolesterol. Jumlah kolesterol meningkatkan risiko anda untuk mendapat serangan jantung, strok dan penyakit jantung. Keturunan dan cara pemakanan anda mempengaruhi tahap kolesterol anda. Walaupun daging lembu dan hati ayam kedua-duanya tinggi kolesterol, hati ayam mengandungi kolesterol dan lemak tepu yang lebih banyak daripada hati lembu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...