14.11.13

KHASIAT NENAS


Nenas

Nanas kaya dengan serat , vitamin, mineral , nutrien dan anti -oksidan dan mengandungi lebih daripada 80 nutrien. Nenas begitu lazat dan enak bahawa tidak ada seorang pun yang tidak suka kepada nenas. Nenas mempunyai pelbagai manafaat untuk kesihatan:

Vitamin dan mineral
Terdapat banyak vitamin dan mineral dalam nenas. Ia penuh dengan vitamin A, vitamin C , serat, kalium, fosforus dan kalsium.

Antioksidan 
Semua orang tahu betapa pentingnya antioksida. Nenas melawan radikal bebas dalam badan yang menyerang sel-sel yang merosakkan mereka. Jadi antioksidan yang menyelamatkan kamu dari pelbagai penyakit seperti aterosklerosis , penyakit jantung, artritis, pelbagai jenis kanser dan lain-lain

Melawan Selsema
Nanas yang kaya dengan vitamin C dan bromelain yang dapat melawan virus dan jangkitan. Jadi mengambil nanas bersama dengan ubat-ubatan apabila anda mempunyai serangan selsema atau batuk dan ia akan membantu anda pulih dengan cepat .

Kekuatan tulang
Mineral serta mangan membantu dalam menguatkan tulang dan tisu yang terdapat dalam kuantiti yang tinggi dalam nanas. Satu cawan jus nanas boleh memberi anda 73% daripada mangan yang diperlukan untuk sehari.

Gusi yang sihat
Nenas berupaya memelihara kesihatan gusi

Mencegah Degenerasi makula
Degenerasi makula adalah penyakit di mana orang dewasa kehilangan penglihatan mereka menjadikan mereka tidak dapat membaca dan mengenal pasti objek dengan betul. Ini adalah kerana retina mata telah rosak. Karotena yang terdapat pada nanas adalah sangat baik untuk mata kita dan harus dimakan dengan kerap.

Antiradang
Nanas amat terkenal dengan sifat anti -radang yang menghalang keradangan artritis dan memberi kekuatan kepada tulang.

Melawan kanser
Kuantiti yang tinggi antioksida di dalam kandungan nanas  boleh melawan radikal bebas dan mencegah sel-sel rosak dan tumor. Oleh itu, ia menghalang pelbagai jenis kanser yang boleh membahayakan anda .

Mencegah Aterosklerosis
Radikal bebas boleh menyebabkan aterosklerosis yang boleh dengan mudah dielakkan dengan anti- oksida di dalam nanas.

Penyakit jantung
Kaya dengan antioksidan yang berupaya mengawal radikal bebas serta merendahkan kolesterol sekaligus mencegah penyakit jantung.

Meningkatkan daya tahan
Vitamin C hadir di dalam kuantiti yang tinggi dalam nanas menjadi sebab utama antioksida yang meningkatkan sistem imun kita.

Memudahkan penghadaman
Ini adalah satu fakta yang sangat terkenal. Jus nanas agen utama  untuk membantu proses pencernaan. Enzim utama, bromelain yang terdapat dalam nenas membantu dalam penghadaman. Vitamin C dan serat yang hadir dalam nanas juga satu kelebihan untuk pencernaan.

Mencegah Bronkitis
Nenas dikenali dengan sifat antikeradangan yang dapat  membantu dalam mengurangkan keradangan dalam tiub bronkial yang biasanya timbul akibat bronkitis.

Mengawal tekanan darah
Ia membantu dalam mengawal tekanan darah.

Cacing usus
Nenas dapat melawan cacing perut yang merupakan masalah biasa di kalangan kanak-kanak.

Menghilangkan loya
Nanas memberikan kelegaan daripada rasa loya atau demam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...