24.5.14

10 MAKANAN MENURUNKAN KOLESTEROL



Lemak monotaktepu dan politaktepu
(Minyak Zaitun, Minyak Canola,  Minyak Kacang, Minyak Zaitun dan Avokado )
Pengurangan kolesterol: 18% 
Minyak zaitun, minyak canola, minyak kacang tanah dan avokado adalah perkara yang paling berkuasa yang anda boleh lakukan untuk mencapai pengurangan drastik dalam kolesterol LDL anda. Secara khusus diet yang tinggi dalam zaitun dan minyak bunga matahari  yang mengandungi 12.9 % lemak tepu, 15.1 % lemak monotaktepu dan 7.9 % lemak politaktepu boleh mencapai pengurangan 18% kolesterol.

Dedak oat (oat bran) dan beras perang
(Pengurangan kolesterol 7 - 14%)
Dedak terutamanya dedak oat telah terbukti berkesan dalam menurunkan paras kolesterol LDL. Tambah dedak untuk bijirin panas dan roti. Amalkan makan keseluruhan oat setiap pagi atau beralih kepada produk penuh seperti beras perang boleh membantu anda mendapatkan dedak lebih dalam diet anda dan lebih rendah paras kolesterol anda.

Biji Flaks
(Pengurangan kolesterol 8 - 14 %)
50 gram biji flaks sehari telah terbukti berupaya mengurangkan kolesterol LDL dikalangan orang dewasa muda yang sihat sehingga 8 % dan 38 gram biji flaks sehari dapat mengurangkan kolesterol LDL sebanyak 14%. 

Bawang putih
(Pengurangan kolesterol  : 9- 12%)
Kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan separuh ulas (900mg) bawang putih mentah sehari boleh menurunkan kolesterol sebanyak 9 -12 %. Bawang putih mentah adalah yang terbaik dan boleh ditambah dengan minyak zaitun atau sebagai hiasan pada sup dan sandwic. 

Badam
(Pengurangan kolesterol  : 7 - 10%) 
Beberapa kajian melaporkan bahawa makan sehingga setengah cawan badam boleh mengurangkan paras kolesterol sehingga 10 %. Dalam satu kajian terhadap tindak balas badam mendapati bahawa  suku cawan badam dapat mengurangkan kolesterol sebanyak 5% dan setengah cawan menyebabkan penuh 10% kadar penurunan. Sebagai makanan kalori yang tinggi, badam tidak digalakkan dimakan lebih daripada setengah cawan. Badam yang besar boleh dijadikan sebagai snek atau sebagai tambahan kepada bijirin sarapan seperti oatmeal.

Lycopene
(Pengurangan kolesterol : 0 - 17%)
Lycopene adalah pigmen karotenoid berwarna merah pada buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia banyak terdapat pada tomato, tembikai dan pelbagai sayuran seperti bayam merah. Terdapat laporan yang  yang bercanggah sama ada lycopene mengurangkan kolesterol LDL atau tidak. Beberapa kajian melaporkan kadar penurunan adalah sehingga 10-17 %. Walau bagaimana pun lycopene umumnya dianggap sangat baik untuk kesihatan jantung sama ada ia merendahkan kolesterol LDL atau tidak.

Walnut dan Pistachios
(Pengurangan Kolesterol : 10% 17)
Banyak kajian melaporkan bahawa pengambilan pistachio dapat mengurangkan kolesterol. Pengambilan kira-kira 30 gram walnut atau kacang kira-kira 20-30% daripada jumlah pengambilan kalori harian anda adalah dapat menurunkan kolesterol.

Barli
(Pengurangan kolesterol  : 7 - 10%)
Seperti oat dan beras, barli juga dapat mengurangkan kolesterol terutamanya apabila ia digunakan sebagai pengganti gandum. Barli dengan mudah boleh menggantikan gandum dalam bentuk mi barli, tepung barli atau bijiran barli itu sendiri.

Coklat Gelap dan Sterols
(Pengurangan kolesterol : 2 - 5 %)
Sterol tumbuhan dan flavanols koko dalam coklat bukan susu telah terbukti mengurangkan kolesterol sebanyak 2 hingga 5 %. Sterol tumbuhan seperti phytosterols yang terdapat dalam semua tumbuh-tumbuhan terutamanya minyak tumbuhan seperti minyak jagung dan minyak kacang soya telah ditunjukkan untuk menurunkan kolesterol LDL sehingga 16%. 

Teh Hijau 
(Pengurangan kolesterol : 2 -5 %) 
Teh hijau telah lama menjadi ruji di Asia Timur di mana ia dipercayai untuk mencuci minyak (lemak ) daripada badan. Kajian menunjukkan ini mungkin benar sebagai . teh hijau boleh menurunkan kolesterol sebanyak 2-5% .26 Teh hijau tanpa gula juga mempunyai sedikit kalori (biasanya kurang daripada 10) dan boleh membuat pengganti yang hebat untuk pelbagai minuman.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...