3.6.14

KHASIAT MENTEGA KACANG

Sumber Protein
Mentega kacang adalah makanan yang kaya dengan protein, apabila anda makan mentega kacang anda berasa kenyang untuk lebih lama. Selain itu protein dalam kacang juga baik untuk membina dan membaik pulih otot yang penting anda perlu juga melakukan senaman.

Mesra Untuk Jantung Anda
Mentega kacang mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Akan tetapi seperti minyak zaitun ia mempunyai peratusan lemak tidak tepu yang tinggi untuk membantu kesihatan jantung anda. Apabila dimakan dalam jumlah yang sederhana, mentega kacang berkualiti tinggi sebenarnya boleh meningkatkan kesihatan jantung anda. Ini terutamanya apabila dibandingkan dengan mereka yang jarang atau tidak pernah makan kacang.

Sumber Kalium
Kebanyakan kita mempunyai terlalu banyak natrium di dalam makanan kita dan sebagaimana yang anda tahu, natrium boleh menyebabkan kerosakan di sistem kardiovaskular anda. Mentega kacang bertindak sebagai sumber  kalium yang sangat baik. Kalium boleh menangani bahaya natrium yang terkandung dalam badan anda.

Lemak Yang Sihat
Kebanyakan daripada kita sangat bimbang tentang makan mentega kacang kerana disebabkan oleh kandungan lemak di dalamnya. Walau bagaimanapun seperti yang dinyatakan di atas, mentega kacang mengandungi lemak tak tepu lebih daripada lemak tepu. Ini bermakna ia sebenarnya adalah satu sumber lemak yang sihat. Badan yang sihat memerlukan bekalan lemak yang baik dan sihat seperti minyak zaitun dan avokado. Jadi mentega kacang adalah makanan lemak yang sihat untuk anda.

Penjana Tenaga
Seperti yang telah dibincangkan mentega kacang mengandungi jumlah protien dan lemak yang sihat. Ini bermakna ia mengandungi banyak kalori yang akan memberi anda banyak tenaga untuk aktiviti anda. Sekaligus ia adalah makanan yang sesuai untuk dimakan waktu pagi kerana ia memberi anda satu bekalan tenaga untuk hari itu.

Kaya Serat
2 sudu besar mentega kacang memberikan anda 2 gram serat. Pengambilan serat adalah penting untuk fungsi pencernaan dalam badan anda. Sekiranya anda tidak mendapat serat daripada makanan lain, mentega kacang boleh membantu anda memperolehi serat ini.

Menurunkan Berat Berat
Oleh kerana terdapat kandungan protein dan serat di dalamnya, apabila anda makan mentega kacang anda sebenarnya terasa kenyang untuk jangka masa yang lebih lama. Ini bermakna, anda cenderung untuk tidak makan makanan ringan dan makanan ringan yang tidak sihat. Secara lansung anda akan kurang makan  secara keseluruhan.

Nutrien Dalam Mentega Kacang
Protein, serat, lemak sihat, kalium, antioksidan, magnesium dan lain-lain juga. Satu hidangan mentega kacang memberikan anda sekurang-kurangnya 3 mg antioksidan Vitamin E. Selain itu anda juga akan mendapat magnesium (kira-kira 49G ) yang sangat baik untuk membina tulang dan pemulihan otot dan sejumlah kecil daripada vitamin B6 (0.17mg) tetapi masih membantu meningkatkan imuniti anda. Anda juga boleh mendapat sejumlah kecil zink di dalam mentega kacang dan ini juga boleh bertindak sebagai penggalak imuniti yang baik. Mentega kacang perlu menjadi sebahagian daripada diet anda. Ia adalah lebih baik daripada keropok sebagai snek dan akan memberikan anda protein yang baik juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...