21.8.14

KHASIAT MINYAK BIJAN


Kebaikan Minyak Bijan 

Kulit Cantik dan Sihat 
Kolagen adalah tulang belakang struktur kulit yang sihat. Zink dalam biji bijan boleh meningkatkan pengeluaran kolagen, menyebabkan kulit kelihatan lebih anjal dan licin. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa zink adalah bermanfaat dalam proses pembaikan kulit badan dan boleh melegakan luka terbakar dan keadaan kulit yang lain. 

Kesihatan Oral 
Minyak bijan telah terbukti untuk mengurangkan plak dan memutihkan gigi. Mengkumurkan minyak bijan di dalam mulut dapat meningkatkan kesihatan oral dengan mengurangkan bakteria berbahaya (Streptococcus mutan). 

Pencegahan Diabetes 
Minyak bijan telah dibuktikan dapat mengurangkan kedua-dua tekanan darah dan glukosa pada pesakit  diabetes dan darah tinggi. Magnesium dan lain-lain nutrien dalam biji bijan telah ditunjukkan oleh American Journal of Clinical Nutrition untuk meningkatkan keberkesanan merawat kencing manis ubat glibenclamide pada pesakit diabetes jenis 2

Mengurangkan Tekanan Darah 
Kandungan magnesium yang kaya dengan biji bijan telah ditunjukkan dapat menurunkan tekanan darah pada pesakit hipertensi. 

Kesihatan Jantung 
Penyakit jantung sebahagiannya disebabkan oleh radikal bebas dan tekanan oksidatif. Biji bijan mengandungi sesamol, antioksidan dan anti-radang sebatian yang kuat yang dikenali untuk memberi manfaat dalam melawan penyakit jantung dan aterosklerosis. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa sesamol mengandungi dua belas sifat farmakologis. 

Perlindungan Terhadap Radiasi 
Kita semua terdedah kepada radiasi sama ada kita sedar atau tidak. Sinar UV menyerang kita apabila kita pergi keluar dan wujud tahap yang tetap radiasi di mana-mana anda tinggal. Biji bijan membantu badan kita melindungi diri mereka daripada kerosakan DNA akibat radiasi. Beberapa kajian pada tikus yang terdedah kepada radiasi menunjukkan bahawa mereka yang meminum bijan (sesamol) dapat bertahan berbanding tikus yang tidak mengambil sesamol. 

Pencegahan Kanser 
Bijan dipercayai memiliki sifat-sifat anti-kanser. Penyelidikan dari American Journal of Clinical Nutrition melaporkan bahawa pengambilan magnesium mengurangkan risiko kanser kolorektal. Data menyatakan bahawa untuk setiap pengambilan 100 mg magnesium risiko kanser kolorektal menurun sebanyak kira-kira 12%. 

Kesihatan Tulang 
Kandungan tinggi kedua-dua zink dan kalsium dalam biji bijan adalah mineral yang berkuasa untuk membantu mencegah osteoporosis. Kekurangan kalsium boleh meningkatkan risiko sakit pinggul dan tulang belakang patah dengan mengambil biji bijan boleh meningkatkan kepadatan mineral tulang. 

Kesihatan Penghadaman 
Serat merupakan bahan makanan utama untuk kesihatan penghadaman yang betul. Bijan sarat dengan serat dan penting untuk meningkatkan dan mengekalkan kesihatan usus besar. 

Penawar Artritis Rheumatoid  
Tembaga yang terdapat dalam biji bijan adalah penting untuk menguatkan tisu seperti salur darah dan sendi. Mereka yang mengalami artritis reumatoid boleh mengurangkan kesakitan dan bengkak sendi disebabkan oleh kesan anti-radang yang terkandung dalam biji bijan. 

Pencegahan Asma 
Magnesium digunakan untuk mengurangkan kekejangan yang teruk pada tiub bronchiole oleh doktor di seluruh dunia. Kandungan magnesium yang kaya pada bijan boleh membantu bagi mereka yang mengalami masalah pernafasan. 

Antiviral dan anti-bakteria 
Dalam perubatan Ayurveda ia mempunyai banyak kepentingan dan pengamal percaya bahawa minyak bijan mempunyai ciri-ciri anti-bakteria dan anti-kulat. Pengamal perubatan holistik menggunakan minyak bijan untuk merawat tekak, bakteria staphylococcus dan kaki berair. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa FDA tidak mengesyorkan minyak biji bijan untuk tujuan perubatan.

Faedah-faedah lain 
Masyarakat Purba Cina dan pengamal Ayurveda menggunakan minyak bijan untuk mengubati pelbagai radang, jangkitan dan kanser. Minyak bijan dipercayai melegakan sindrom sakit seperti tendonitis, radang kandung lendir, arthritis, kolitis, sindrom usus dan GERD. Ia juga boleh mengurangkan tekanan, menghapus kolesterol dan menyahtoksik badan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...