7.11.13

KHASIAT KACANG TANAH

Kacang kaya dengan tenaga dan mengandungi manfaat khasiat kesihatan, mineral, antioksidan dan vitamin yang penting untuk kesihatan yang optimum.

Kacang mengandungi asid lemak mono- tak tepu terutama asid oleik. Ia membantu untuk mengurangkan LDL atau " kolesterol jahat" dan meningkatkan HDL atau " kolesterol baik " peringkat dalam darah. Kajian penyelidikan menunjukkan bahawa diet Mediterranean, yang kaya dengan asid lemak mono tak tepu membantu untuk mencegah penyakit arteri koronari dan strok dengan memihak lipid darah yang sihat profil.

Kajian penyelidikan telah menunjukkan bahawa kacang mengandungi kepekatan tinggi poli- phenolic antioksidan, terutamanya asid p- coumaric . Kompaun ini telah dianggap mengurangkan risiko kanser perut dengan mengehadkan pembentukan nitrosamines karsinogenik dalam perut.

Kacang adalah sumber  resveratrol yang sangat baik, satu lagi antioksidan polifenolik . Resveratrol didapati mempunyai fungsi perlindungan terhadap kanser, penyakit jantung, penyakit degeneratif saraf, penyakit Alzheimer, dan jangkitan virus  atau kulat.

Tambahan pula, kajian menunjukkan bahawa resveratrol mengurangkan risiko strok dengan mengubah mekanisme molekul dalam saluran darah (mengurangkan kecenderungan kerosakan vaskular melalui aktiviti menurun angiotensin , hormon sistemik menyebabkan penyempitan saluran darah yang akan meningkatkan tekanan darah ), dan dengan meningkatkan pengeluaran vasodilator hormon, nitrik oksida.

Kajian penyelidikan terbaru menunjukkan bahawa memasak dan mendidihkan kacang akan  meningkatkan kepekatan antioksidan dalam kacang tanah. Ia telah mendapati bahawa kacang rebus mempunyai peningkatan dua dan empat kali ganda dalam isoflavon antioksidan biochanin -A dan genistein kandungan, masing-masing. (Jurnal pertanian dan makanan kimia) .

Kacang adalah sumber yang sangat baik vitamin E (a- tokoferol ); mengandungi kira-kira 8 g per100 g. vitamin E adalah lipid kuat antioksidan larut yang membantu mengekalkan integriti membran sel membran mukus dan kulit dengan melindungi dari radikal bebas oksigen yang berbahaya.

Kacang ini dipenuhi dengan banyak penting kumpulan B- kompleks vitamin seperti riboflavin, niasin, thiamin, Pantothenic asid, vitamin B- 6, dan folates . 100 g kacang menyediakan kira-kira 85% RDI niasin , yang menyumbang kepada kesihatan otak dan aliran darah ke otak.

Kacang adalah sumber yang kaya dengan mineral seperti tembaga, mangan , kalium , kalsium, besi , magnesium, zink, dan selenium

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...