22.6.14

KHASIAT ANGGUR MERAH


Menurunkan Berat Badan Anda
Penyelidikan yang menarik yang diketuai oleh MaryAnne DellaFera, PhD di University of Georgia mendapati bahawa anggur (terutamanya apabila digabungkan dengan isoflavon soya ) berfungsi dalam dua cara dengan ketara membantu usaha penurunan berat badan: 

  • ia secara mendadak mengurangkan keupayaan sel-sel untuk menyimpan lemak sehingga kira-kira 130 peratus; dan 
  • menyebabkan sel-sel lemak untuk hancur pada kadar 246 peratus lebih tinggi daripada biasa.

Melindungi Jantung
Dalam penyelidikan, anggur menunjukkan keupayaan untuk meningkatkan pengembangan salur darah yang boleh membenarkan darah mengalir dengan lebih mudah melalui saluran darah. Ia juga telah terbukti untuk merehatkan dinding saluran darah menjadikan diameternya menjadi lebih besar sekali gus menurunkan tekanan darah dan membenarkan jumlah darah yang lebih tinggi mengalir kesemua bahagian badan. Manfaatnya ia dapat menyampaikan oksigen dan nutrien meningkat kepada sel-sel badan. Satu lagi kajian juga mendapati bahawa 10 mg resveratrol (nutrien dalam jus anggur) dapat menghasilkan pengurangan dramatik dalam faktor-faktor risiko serangan jantung .

Meningkatkan Kuasa Minda
Dalam satu kajian di British, pelajar yang diberikan jus anggur (resveratrol) dapat meningkatkan aliran darah ke otak mereka sehingga 200 peratus. Ahli-ahli sains percaya resveratrol boleh membantu mempercepatkan tindak balas mental kita.

Melindungi kulit anda dari Kanser
Dalam banyak kajian, anggur mempunyai kesan positif ke atas kanser. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa anggur melindungi kulit dari kerosakan oleh pancaran UV matahari, dengan itu melindunginya daripada kanser kulit.

Melindungi Badan Anda dari Radiasi
Nutrien kuat ini juga telah ditunjukkan untuk melindungi badan daripada radiasi apabila digunakan sebagai tambahan kepada rawatan radiasi kanser. 

Mengaktifkan Gen
Dalam satu kajian saintis mendapati kandungan resveratrol yang terdapat dalam jus anggur adalah nutrien yang mengaktifkan gen manusia untuk terus aktif yang memungkinkan usia yang lebih panjang.

Melawan Diabetes
Resveratrol yang terdapat dalam jus buah anggur mempunyai keupayaan untuk menurunkan sehingga 10 peratus tahap gula dalam darah.

Mencegah Keradangan
Anggur juga berfungsi sebagai anti-radang. Sifat antiradang ini yang boleh menjadi salah satu daripada sebab-sebab yang mungkin berkesan untuk penyakit jantung.

Menolong memulihkan otot
Sebagai antioksida ia menyokong sel-sel dan organ-organ untuk menghapuskan asid urik dan toksin lain di dalam badan dan ia juga membantu memulihkan otot-otot rosak yang di alami oleh para atlet.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...