3.7.14

KHASIAT LAICI

Laici adalah sejenis buah-buahan yang kecil dengan bau dan rasa yang manis. Laici penuh dengan nutrien yang sihat. Ia mempunyai kulit kasar di luar manakala mengandungi isi berair di dalam. 
Laici adalah buah yang sangat kaya dengan nutrien. Ia mengandungi jumlah serat larut yang tinggi dikenali sebagai pektin yang memberi manfaat untuk melindungi daripada kanser kolon. Ia mengandungi antioksidan yang melindungi badan daripada karsinogen. Karsinogen adalah radikal bebas yang dihasilkan dalam badan yang disebabkan oleh tekanan oksidatif. Laici berkesan untuk melindungi daripada kanser, penuaan, artritis dan penyakit degeneratif. Ia adalah sumber kalium yang penting untuk mengekalkan tekanan darah. 

Meningkatkan Imuniti 
Ia adalah sumber Vitamin C. Ia mengandungi 71.5mg/100g yang memenuhi 119% daripada RDA (Jumlah Harian Disyorkan). Dengan jumlah Vitamin C yang tinggi sebagai antioksidan dan ia meningkatkan fungsi sistem imun. Ia meningkatkan imuniti untuk melindungi daripada penyakit-penyakit biasa seperti batuk, sejuk dan selesema. Vitamin C juga meningkatkan fungsi sistem imun untuk melindungi daripada jangkitan.

Perlindungan daripada Radikal Bebas 
Laici mengandungi antioksidan dari Vitamin C. Antioksidan adalah diperlukan untuk melindungi tubuh daripada tekanan oksidatif. Tekanan oksidatif yang tinggi adalah disebabkan akibat pencemaran dan radiasi UV. Proses ini menghasilkan radikal-radikal bebas dari molekul oksigen. Radikal bebas memusnahkan DNA sel normal dan mengubah fungsi sel-sel untuk membentuk sel-sel kanser. Tetapi antioksidan meneutralkan radikal bebas dan bertindak sebagai perisai untuk melindungi sel-sel daripada kerosakan. Jadi Laici melindungi dari kanser, keradangan dan penyakit degeneratif.

Meningkatkan pembentukan darah
Laici adalah sumber yang kaya dengan nutrien yang diperlukan untuk penghasilan darah. Ia menyediakan mangan, magnesium, tembaga, besi dan folat yang diperlukan untuk pembentukan sel darah merah. Ia juga mengandungi Vitamin C yang meningkatkan kapasiti penyerapan zat besi ke dalam badan.


Meningkatkan Metabolisme
Laici mengandungi jumlah serat yang banyak dan Vitamin B-kompleks yang dapat meningkatkan metabolisme untuk menghadamkan lemak, protein dan karbohidrat. Serat makanan yang kaya telah terbukti menyekat selera makan dan meningkatkan metabolisme.

Mencegah Penuaan Awal
Penuaan kebanyakannya disebabkan kerana faktor semula jadi seperti peningkatan umur. Tetapi akibat pencemaran, radiasi UV dan asap, proses penuaan telah bermula pada usia yang muda dan ia adalah lebih cepat daripada semula jadi. Punca utama penuaan adalah radikal bebas dihasilkan dalam badan kita. Ini kerana tekanan oksidatif yang tinggi disebabkan oleh pencemaran. Tetapi antioksidan telah terbukti dapat memusnahkan radikal bebas untuk melambatkan proses penuaan. Orang yang makan makanan berantioksidan yang tinggi mempunyai kesan melambatkan proses penuaan secara semulajadi. Laici mengandungi jumlah antioksidan yang tinggi yang berkesan untuk mencegah penuaan awal.

Mencegah Tekanan Darah Tinggi
Kajian mendapati bahawa makanan yang kaya dengan antioksidan dapat menurunkan tekanan darah. Laici juga mengandungi mineral kalium. Kalium diperlukan untuk mengekalkan tahap natrium dalam badan. Kalium yang tinggi diperlukan untuk mengekalkan tahap cecair elektrolit oleh itu ia membantu mengekalkan tekanan darah yang stabil dan mengurangkan risiko strok dan serangan jantung. Ia mengandungi mineral seperti mangan, magnesium, besi, tembaga dan folat yang mengekalkan tekanan darah.

Penyakit Jantung
Laici mengandungi jumlah serat pemakanan yang tinggi yang membuktikan nutrien terbaik yang menggalakkan kesihatan kardiovaskular. Lychee juga telah terbukti dapat mengurangkan kolesterol tidak baik (LDL) dan meningkatkan tahap kolesterol baik (HDL) dalam darah. Oleh itu ia meningkatkan aliran darah ke arah jantung dan dapat mengurangkan risiko serangan jantung, strok dan darah tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...